Eerste Flanders Education Summit inspireert honderden deelnemers

- David Van Waeyenberghe

Lab9 Pro en Scholengemeenschap Sint-Quintinus organiseerden vorige week de eerste Flanders Education Summit. Op donderdag 28 september lieten 350 deelnemers uit heel Vlaanderen zich inspireren op vlak van digitaal leren. Tegelijk kregen ze van kinderpsychiater Peter Adriaenssens een beeld van de opgroeiende jongeren in een veranderde maatschappij. Een debat met experts uit het onderwijsveld sloot de eerste, en wellicht niet de laatste, editie van Flanders Education Summit af.

Lab9 Pro is in de onderwijswereld, en uiteraard ook daarbuiten, bekend van de connectie met Apple. Logischerwijze stonden de toestellen en toepassingen centraal tijdens de eerste Flanders Education Summit in Corda Campus Hasselt. Toch kregen ook gebruikers van Microsoft en Google een ruim aanbod om uit te kiezen. De organisatoren schotelden directies, leerkrachten en ICT-coördinatoren een afwisselende dag vol pedagogische en praktische workshops voor.

Theorie en praktijk

Lab9 Pro koos heel bewust voor een mix van theoretische en praktische workshops. Opvallend, het waren collega’s van de deelnemers aan FES2023 die de sessies voor hun rekening namen. ‘Leren van elkaar’ stond dan ook hoog op de agenda, konden we zelf ervaren tijdens enkele van de workshops. Zo leerden we meer over de beheertools van FES-partner Jamf. Die partners, waaronder ook Schoolit, stelden zichzelf en hun producten aan de deelnemers voor tijdens een doorlopende minibeurs.  

Koen Mariën (directeur KSOM – Campus Rozenberg) geeft uitleg over Jamf-tools

De aanpak van Flanders Education Summit kon op veel goedkeuring rekenen. “Uiteraard zijn er altijd dingen die beter kunnen na een eerste editie. Toch kregen we veel lof over onze uniek aanpak”, weet Zeno Verschaeve, Marketing Manager bij Lab9 Pro. “We hebben veel tijd gestoken in een goede balans tussen pedagogische en praktische workshops. De komende weken zullen we intern het event evalueren en daarna beslissen we of er in 2024 een tweede editie komt.”

Veranderde maatschappij

Naast workshops programmeerde FES2023 twee keynotes en een afsluitend debat. Jan Royackers, directeur van Schoolmakers, inspireerde de toehoorders om het concept van ‘magisch meesterschap’ onder de knie te krijgen. Voor de tweede keynote draafde niemand minder dan Peter Adriaenssens op. Onder ruime belangstelling sprak de kinderpsychiater over de veranderde maatschappij waarin de jongeren moeten opgroeien. “Instabiliteit, daar moet deze jonge generatie aan wennen”, aldus Adriaenssens.

De luisteraars kregen prangende en soms keiharde vragen afgevuurd. “Is onderwijs in deze tijd nog relevant”, vroeg Adriaenssens zich af. Het pessimisme van deze tijd, de stress en onzekerheid is als gif voor de jongeren. “Het is belangrijk om brugfuncties te stimuleren en dat vraagt een andere manier van denken. Ja, scholen zullen er mee rekening mee moeten houden dat jongeren projecten willen, kunnen en zullen bereiken via andere kanalen dan de schoolbank. Scholen moeten het complexe lief hebben en te allen tijde de hoop blijven opvoeden en hun vaardigheden benutten.”

Digitalisering niet het doel wel het middel

Flanders Education Summit sloot de eerste editie af met een plenair debat rond digitalisering en het lerarentekort. Moderator Bert Smits kreeg schoon volk rond hem. Vlaams minister van Economie en Innovatie Jo Brouns gaf in laatste instantie verstek maar zelfs zonder hem stond het gesprek als een huis. Niet verwonderlijk met Lieven Boeve, Sandra De Canck, Hanne Rosius, Rudi Boydens en Tom Cox als panelleden.

Bert Smits (rechts) modereert het slotdebat van FES2023

Zij kregen zes stellingen voorgeschoteld waar ook de deelnemers hun mening over kwijt konden. Thema’s als digitalisering, Digisprong, lerarentekort, lerarenopleidingen, afstandsonderwijs en AI leverden voer voor geanimeerde gesprekken. “De leraar doet er altijd toe en digitalisering is slechts één van de middelen die hij/zij ter beschikking heeft, al moeten we het wel actiever in de hand nemen. Nu zien we het nog te veel als iets wat ons overvalt, waarmee we het moeten doen”, besloot het panel.

Binnenkort mag je via Schoolit een ruimer verslag van het panelgesprek verwachten, net als van enkele thema’s uit het programma van FES2023.


Dit is een commerciële samenwerking met Lab9 Pro. Meer informatie over de diensten van Lab 9 Pro voor onderwijs is hier terug te vinden.