Signpost wil laptopafdeling afsplitsen om Europese uitbreiding te realiseren
Signpost zoekt een overnemer voor zijn laptopafdeling. Op die manier moet het mogelijk worden de sterk groeiende tak aantrekkelijk te maken voor de volledige Europese markt.
Binnen de Belgische onderwijssector is Signpost reeds een gevestigde waarde. Zowat alle hogescholen, de meeste universiteiten en het grootste deel van de secundaire scholen behoren tot het klantenbestand van Signpost.
Voor scholen die digitaliseren levert het laptops, software, digitaal lesmateriaal en internetverbindingen. Dat laatste realiseert Signpost in samenwerking met Proximus. Beide bedrijven werken dus samen aan de doelstelling om tegen eind volgend jaar zowat iedere secundaire school van glasvezel te voorzien.
lees ook
Proximus wil tegen 2023 bijna elke secundaire school van glasvezel voorzien
Europese visie
De Belgische groep wil zijn markt alleen graag uitbreiden naar de volledige Europese markt. Beperkte activiteiten zijn al aanwezig in Nederland, Frankrijk en Spanje, maar nieuwe markten moeten aangeboord worden.
Daarom werd er beslist de hardwareafdeling van de hand te doen. Deze tak kan dan zelfstandig groeien en de Europese markt verkennen. Het proces is nog maar pas gestart dus informatie over een mogelijke overnemer is nog niet voorhanden.
Sterke groei
De laptopafdeling groeide de afgelopen jaren al sterk. Dat is deels gevolg van een groot raamcontract met het Katholiek onderwijs dat Signpost in 2019 wist binnen te halen. Dat gaf de mogelijkheid nog heel wat laptops te leveren aan het Katholiek onderwijs die door het contract geen offertes, bestekken of aanbestedingen dienden in te vullen. In datzelfde jaar besloot PMV flink te investeren in Signpost.
Een jaar later haalde Signpost enkele miljoenen op bij externe investeerders. Met het opgehaalde bedrag moesten de plannen om Europees uit te breiden ook al worden versneld.