11 (vernieuwde) toepassingen in Microsoft Teams

- David Van Waeyenberghe

Microsoft heeft elf nieuwe toepassingen ingevoerd in Teams for Education. Het gaat om kleine aanpassingen zoals het gebruiken van emoji’s als score tot ‘meer tijdsbesparende’ toepassingen in het gebruik van de communicatie-app. Zoals gebruikelijk zetten we de functies voor je op een rijtje.

Mike Tholfsen, productmanager bij Microsoft Education, kreeg flink wat nieuws op zijn bord. In een YouTube-video geeft hij ruim een kwartier uitleg bij de nieuwe toepassingen. Tholfsen start met een aardigheidje. Bij het toekennen van een score (punten, letters, procenten) kan de leerkracht nu ook emoji’s gebruiken. Dezelfde leerkracht kan nu ook een scoresjabloon van de ene klas integraal invoeren naar een andere klas.

Klasmanagement

Een bijkomende functie staat de leerkracht toe om dezelfde taak uit te schrijven voor verschillende klassen, maar die met een paar eenvoudige klikken toch te differentiëren. Binnen die taken kunnen leerkrachten nu ook een getimede quiz opstellen. De zesde nieuwe toepassing slaat op het onlangs uitgegeven Classwork. Leerkrachten kunnen bij de bronnen nu volledige secties toevoegen in plaats van één enkele pagina en het document in preview bekijken.

Nog een preview-nieuwtje: binnen Taken kan de gebruiker nu OneNote-documenten bekijken. Op die manier kan de leerkracht de toegevoegde pagina bekijken alvorens aan het document toe te voegen. Nummertje acht op de lijst brengt de gebruiker bij videotoepassingen. Het is vanaf nu eenvoudiger om video’s te bewerken, achtergronden toe te voegen en te evalueren. Dit zowel voor de leerkracht als de student.

Leesvoortgang

We zitten al aan nieuwtje negen en die brengt ons bij Reading Progress (Leesvoortgang). De leerkracht kan nu, bij het opstellen van een leestaak, bijkomende vragen stellen om het begrijpend lezen bij de leerling te testen. Bij de feedback krijgt de leerling naast ondersteuning via Leescoach ook een evaluatie van de bijkomende vragen. Aangezien de leerkracht vooraf de juiste antwoorden heeft bepaald, wordt de test automatisch beoordeeld.

Binnen Leesvoortgang krijgt de leerkracht meer inzichten in de progressie die leerlingen maken. Zo kan de leerkracht de evolutie van een individuele leerling ten opzichte van zichzelf en de klas volgen. Die nieuwe functie heeft ‘aanklikbare kaarten’. De elfde en laatste nieuwe functie zit in Reflect. Zo is de startpagina vernieuwd en aangevuld met enkele games. Leerlingen kunnen nu een pauze nemen om hun ademhaling te verzorgen, even te stretchen en een kort geheugenspelletje te spelen.

De volledige video van Mike Tholfsen