UCLL zet in op microdegrees voor ICT-coördinatoren en onderwijstechnologen

- Ilene Langen

Gezien de toenemende eisen op het vlak van digitalisering en onderwijs, organiseert Hogeschool UCLL vanaf dit academiejaar twee ICT-microdegrees. Ben je leerkracht, ICT-coördinator of gewoon heel erg geïnteresseerd? Hieronder lees je er alle informatie over.

Hogeschool UCLL lanceerde in september twee ICT-microdegrees: ICT-coördinator en Onderwijstechnoloog. Gezien het tekort aan ICT-coördinatoren die technisch of onderwijskundig onderlegd zijn, is dat een goede zet. Ook wordt er steeds meer gevraagd op het vlak van ICT en onderwijs, denk maar aan de welbekende Digisprong.

Wat is een microdegree precies?

Een microdegree is een opleiding die bestaat uit ongeveer 20 tot 30 studiepunten. Dankzij het afgebakend geheel van vakken, kan je als student bepaalde kennis en vaardigheden opdoen die je meteen op de werkvloer kan gebruiken. De modules die je volgt, kan je later ook inzetten om een volledig (bachelor)programma te volgen en vrijstellingen aan te vragen.

Technisch?

Binnen de microdegree ICT-coördinator maak je vooral kennis met computersystemen en netwerken, systeembeheer en beveiliging, maar ook met ethiek en beleid. Dat stukje overlapt met de microdegree Onderwijstechnoloog.

Volgens Kristiaan Mannaert, praktijklector Informatica bij UCLL, focust deze opleiding vooral op de technische aspecten die je als ICT-coördinator nodig hebt. Het is namelijk belangrijk om systemen draaiende te kunnen houden, deze te optimaliseren maar ook om nieuwe dingen te ontwikkelen. Vakken als ‘Webontwikkeling en scripting’ kunnen hierbij helpen.

Of pedagogisch?

De microdegree Onderwijstechnoloog bereidt studenten vooral voor op een rol als pedagogisch ICT-ondersteuner. “We hebben de term onderwijstechnoloog erop geplakt, omdat we toch nog een tikkeltje breder wilden gaan”, zegt Bart Boelen, expert Instructional Design & Hybride Leren bij UCLL. “Mensen die in organisaties bezig zijn met educatieve technologie, kunnen hier zeker ook terecht.”

In de opleiding leer je een ICT-beleidsplan opstellen vanuit een passende visie voor jouw school of organisatie. Daarnaast leer je hoe je leerlingen ondersteunt in hun ICT-vaardigheden, maar ook hoe je je team onderwijskundig bijstaat in het didactisch gebruik van ICT.

Beide opleidingen hebben een praktijkcomponent waarin studenten alle opgedane kennis en vaardigheden kunnen leren toepassen. Vraaggestuurd werken hoort daar zeker bij, geven beide lectoren aan.


Lees ook: De grote Digisprong-analyse: ICT-beleid en -coördinator – Schoolit


Inspelen op de Digisprong

“Jammer genoeg is er een groot tekort aan mensen die goed opgeleid zijn om de rol van ICT-coördinator op te nemen”, zegt Boelen. Daarop wilde de hogeschool graag inspelen. “Een pedagogisch ICT-coördinator moet namelijk een heel team van mensen kunnen meenemen in de digitalisering en niet enkel met BookWidgets kunnen werken.”

Daarnaast zijn er een aantal scholen die het vak Informatica niet meer inrichten, waardoor hier ook een mouw aan gepast moet worden binnen de lerarenopleiding. “Op die manier is de microdegree ICT-coördinator ontstaan”, aldus Mannaert. “Scholen hebben namelijk een opdracht om met het digitale bezig te zijn.”

Praktische informatie

De microdegrees zijn erg flexibel opgesteld. Beide opleidingen kunnen volledig online en op eigen tempo gevolgd worden. Er zijn twee grote instapmomenten in september en februari.

Voor de praktijkcomponent van de opleiding Onderwijstechnoloog wordt gekeken hoe deze in de agenda van de studenten past. De opleiding ICT-coördinator heeft een semestersysteem maar biedt studenten veel vraagmomenten en laboweken om aan opdrachten te werken.

Meer informatie over de microdegrees kan je hier vinden.


Lees ook: Nieuwe opleidingen zetten in op digitaal leren – Schoolit