ASUS innoveert en focust op veilige digitale toestelervaring
De digitalisering van de klasomgeving draait sinds enkele jaren overuren. Onder meer door Digisprong kregen scholen meer middelen om te investeren in toestellen en andere digitale leermiddelen. Net als voor onderwijsinstellingen was het ook voor aanbieders van pakweg schoollaptops snel en accuraat schakelen om de klanten optimaal te bedienen. Schoolit sprak over die (r)evolutie met Dave Cohen van ASUS.
De miljoenen euro’s van Digisprong overvielen haast letterlijk schooldirecties, leerkrachten, ICT-coördinatoren en niet in het minst de leerlingen zelf. De coronapandemie plaatste de omschakeling in een enorme stroomversnelling. Plots kregen schoolteams laptops en tablets in de schoot geworpen, zonder een gepaste visie op het gebruik. Ook voor aanbieders zoals ASUS was het een logistieke uitdaging om de trein niet te missen.
Spin-off-markt
Noem het toeval of een goed uitgekiende strategie, maar ‘pas’ vijf jaar geleden stortte het Taiwanese ASUS zich opnieuw op de business-markt. “De educatieve markt groeide in covidtijden uit van een spin-off naar een volwaardige tak van het bedrijf. De voorbije jaren zijn een leercurve geweest, waar we veel van hebben opgestoken”, zegt Dave Cohen. Hij is sinds drie jaar Country Manager van ASUS voor de Benelux.
Cohen stuurt het commerciële team, waaronder de educatietak, rechtstreeks aan en zag de evolutie vanop de eerste rij. Samen met Dave Cohen bespreken we de boeiende periode en proberen we even in de toekomst te kijken. “Tijdens corona was er een enorme vraag naar toestellen. Verschillende van onze concurrenten konden daar niet aan voldoen, maar ASUS wel omdat wij net een volledig edu-portfolio hadden gelanceerd waardoor we gemakkelijk onze intrede konden maken. Zo verkregen we snel een aanzienlijk marktaandeel in België.”
Schoolgerichte toestellen
“Vijf jaar geleden zetten we de eerste stappen met de introductie van Chromebooks, en drie jaar geleden hebben we onze productlijn verder versterkt met Microsoft-toestellen. Sindsdien creëerden we een diverse en uitgebreide line-up om aan de uiteenlopende behoeften van onze gebruikers te voldoen. Dat kan gaan van de compacte eenvoud van clamshell-apparaten tot de veelzijdigheid van convertibles of de robuustheid van ruggedized toestellen. Ons engagement voor innovatie en variatie is en blijft om ervoor te zorgen dat onze gebruikers de perfecte educatieve oplossing kunnen vinden voor hun specifieke eisen en voorkeuren.”
De educatieve markt groeide in covidtijden uit van een spin-off naar een volwaardige tak van het bedrijf.
Dave Cohen – Country Manager ASUS Benelux
ASUS werkt voor de Belgische markt samen met Signpost voor de verdeling van de toestellen. “Signpost dekt een groot deel van de markt af, dus is het logisch dat zij veruit onze grootste educatieve partner zijn. Het is Signpost als reseller die voor een groot deel bepaalt welke van onze toestellen het aan de man wil brengen in de scholen. We streven ernaar ons te onderscheiden van de concurrentie door unieke features zoals geavanceerde AI-noise cancelling, ingebouwde privacy shutters, duurzaamheid volgens militaire standaard en andere innovatieve extra’s die veilig en verantwoord leren bevorderen.”
Kwaliteit voorop
Om een plaatsje te veroveren op de educatieve markt is een kleine dosis meeval nodig, zoals die markt op het juiste moment betreden. Nog veel belangrijker is om producten aan te bieden die zich onderscheiden van de concullega’s. En die zijn best talrijk, weet ook Dave Cohen. “We zetten daarom in op de features die ik al heb vermeld, maar zeker ook op de prijszetting en andere aspecten die het hele plaatje vullen.”
Eén van die andere aspecten is de service nadat het toestel bij de klant is gebracht. “We merken dat de meeste spelers goed zitten wat prijs betreft. Het verschil wordt gemaakt nadien: wat als er een herstelling nodig is? We zijn één van de weinige spelers in de Benelux die een eigen, Europees servicecenter heeft, in het Nederlandse Emmen. Daardoor kunnen we snel op de bal spelen en dat is ook nodig.”
“Net omdat we pas later op de markt zijn ingestapt, moeten we ons dubbel zo hard bewijzen en onderscheiden op vlak van kwaliteit, prijs en service. Servicepartners zoals Signpost zijn door ons getraind om onze devices te herstellen waardoor reparatietijden verminderen, de kwaliteit gegarandeerd blijft en er minder complexiteit is voor de klant.”
Gaming
ASUS heeft, lang voor het zich op de educatieve markt begaf, een sterke reputatie uitgebouwd op vlak van performante toestellen. Die ervaring brengt het nu ook naar de onderwijswereld, waar games en gamification steeds meer aan populariteit winnen. “We hebben ongeveer 800 gaming devices geleverd en gestandaardiseerd aan een school die game development-opleidingen voorziet op een hoog aangeschreven niveau.”
“Het is dankzij onze jarenlange ervaring dat we ons anders in de markt kunnen plaatsen en we vaak onderdeel zijn van grote dossiers die Signpost heeft gewonnen. De verwachting is dan ook dat we dit jaar een nieuwe groei zullen kennen.”
Duurzaamheidsverhaal
Geen enkele school, groot of klein, ontsnapt nog aan een gezond duurzaamheidsverhaal, gelukkig maar. Dat geldt minstens evenveel voor technologiebedrijven die duurzaamheid en de ecologische voetafdruk hoog in het vaandel moeten dragen. Ook ASUS heeft een duidelijke doelstelling op papier, of beter online, gezet. “Het gaat heel ver, de plannen zijn tot 2050 uitgestippeld.”
Het bedrijf heeft de klimaat- en duurzaamheidsdoelstellingen in een website gegoten. Want het is voor hen, net als voor elke andere grootspeler, een essentieel onderdeel geworden. “Sustainability is vanzelfsprekend een belangrijk thema voor ASUS. Zo maken we nu een apart businessmodel van het refurbishen van toestellen. Dat doen we uiteraard al, maar er zijn verschillende manier om dat aan te pakken en daar maken we nu werk van.”
“Zo zorgt het modulair ontwerp van onze laptops ervoor dat de toestellen gemakkelijker kunnen worden hersteld, met een langere levensduur als gevolg. We gebruiken ook zogenaamde PIR-materialen (post industrial recycled) in het producieproces.”
Scholen letten steeds meer op de duurzaamheid, herstelbaarheid en de algemene ecologische impact van hun aankopen.
Dave Cohen – Country Manager ASUS Benelux
“Los van het steeds actuelere onderwerp, wil je als bedrijf ook jouw steentje bijdragen aan de klimaatverbetering. Zo is het de bedoeling om tegen 2035 alle operationele centers van ASUS 100 procent op hernieuwbare energie te laten draaien. Die doelstellingen leggen we vast en daar kunnen we op worden afgerekend. Langs de andere kant is het absoluut een onderdeel van ons beleid om bepaalde tenders binnen te halen want scholen letten effectief op de duurzaamheid, herstelbaarheid en de algemene ecologische impact van hun aankopen.”
Veilige digitale beleving
Het doel van ASUS is logischerwijze het aanbieden en verkopen van digitale toestellen. Het bedrijf surft daarom mee op de groter wordende digitale golf in het (Vlaamse) onderwijs. Daarbij staat het gebruik door leerlingen, leerkrachten en ander schoolpersoneel centraal. “Er zijn strenge regels opgelegd waaraan laptops en devices moeten voldoen. Zo moeten we instellingen respecteren om de impact van het scherm op de ogen te beperken”, legt Cohen uit.
ASUS zet daarnaast in op een veilige digitale beleving. “De digitalisering gaan we zeker niet afremmen. We focussen zelf op aspecten zoals ergonomie, waardoor het gemakkelijker typen is. Ook privacy-toepassingen zoals een hardwarematige blokkering van de webcam krijgen veel aandacht. We zijn ook constant in gesprek met partners zoals Microsoft om te zien hoe zij het gebruikersgemak van het besturingssysteem of de leerervaring van kinderen kunnen verbeteren.”
Op maat van de klant
Vijf jaar geleden dook ASUS op in de onderwijssector met een ‘eenvoudige’ Chromebook. Sindsdien is het aanbod stevig uitgebreid waardoor scholen toestellen op maat en in functie van het gebruik kunnen aankopen. “Grosso modo zien we drie types van toestellen: voor leerlingen, leerkrachten en ondersteunend personeel en directies. Het is ook afhankelijk van de opleiding. Gaming devices zijn verschillend van toestellen voor het lager onderwijs.”
In het tweede kwartaal zal ASUS een aantal nieuwe toestellen en nieuwe features de wereld insturen. “We gaan een transformatie maken van 11 inch naar 12 inch toestellen. Uiteraard blijven we de huidige toestellen verkopen. Het zal exact hetzelfde device zijn, maar met een groter scherm. Clamshell touch is een andere nieuwigheid, binnen het Chromebook- en Microsoftgamma. Dat toestel kan niet omgedraaid worden, maar heeft wel touchscreen.”
AI is een interessante toevoeging in de onderwijswereld.
Dave Cohen – Country Manager ASUS Benelux
Efficiënter werken door AI
ASUS ontsnapt, net als de rest van de EdTech-wereld, niet aan de ontwikkelingen op vlak van artificiële intelligentie (AI). “We verwachten dat AI in de nabije toekomst een interessante toevoeging zal zijn in de onderwijswereld”, aldus Dave Cohen. “Zo zullen leerkrachten efficiënter lesvoorbereidingen kunnen maken. De lessen zelf kunnen gemakkelijker worden toegespitst op de behoeften van de leerling.”
Dave Cohen en zijn collega’s bij ASUS zien de trend in AI graag opkomen. “We zijn vastberaden om in de nabije toekomst laptops aan te bieden die volledig klaar zijn voor deze, en toekomstige, AI-toepassingen.”
BYOD
ASUS wil dit jaar een nieuw segment in de onderwijsmarkt aanboren. “Tot nu hebben we ingezet op tender driven business, openbare aanbestedingen dus. Dit jaar zullen we met onze resellers meer de focus leggen op Bring Your Own Device (BYOD) projecten. Vooral in het secundair en hoger onderwijs zien we steeds vaker dat scholen een brief sturen naar de ouders om een bepaald type toestel aan te schaffen.”
lees ook
Asus BR1402C review: betrouwbare klasgenoot
Bij BYOD kopen de ouders het toestel en neemt de leerling het mee naar school. Het feit dat de eerste middelen van Digisprong stilaan zijn opgebruikt, zal de markt wellicht meer naar die richting pushen. “Veel hangt af van de budgetten van de scholen en of er middelen vanuit de overheid beschikbaar zullen zijn. In tegenstelling tot onze concurrenten zijn we het voorbije jaar gegroeid en die verwachting, vooral door onze prijs gecombineerd met service, verwachten we dit jaar opnieuw.”
Dit is een commerciële bijdrage in samenwerking met ASUS. Voor meer informatie over toestellen en service van ASUS Benelux, klik hier.