Nie normaal digitaal zet eerste kaarsje op de taart
Een jaar geleden stelden enkele dappere Gentse ICT-dames hun digitale kindje voor. Nie normaal digitaal groeide in geen tijd uit tot een flink informatieplatform.
Schoolit kreeg het genoegen om met drie vréé wijze Gentse ICT-coördinatoren Phéline, Clio en Ciska op virtuele date te gaan. De aanleiding voor de ontmoeting is de eerste verjaardag van Nie normaal digitaal. Hét adres voor je digitale les ontstond een jaar geleden als communicatiemiddel rond het project Digisprong in het Stedelijk Onderwijs Gent en kreeg vorm als project voor de opleiding Mediacoach. Intussen groeit de pagina stap voor stap uit tot een community waar leerkrachten kleuter, lager én secundair onderwijs terecht kunnen. Zowel binnen als buiten het Stedelijk Onderwijs Gent.
Digitale stroomversnelling
De Digisprong zette ook in het Gentse onderwijsmilieu één en ander in gang. Het Stedelijk Onderwijs alleen al telt ongeveer 20.000 leerlingen en 2.600 personeelsleden. Dat vraagt om een enorme structuur en een stevige ICT-basis. Twintig ICT-coördinatoren, technisch en pedagogisch, houden de digitale molen draaiend in de Arteveldestad.
“We kregen de opdracht om via één kanaal te communiceren, om zo een overvloed aan berichten en kanalen te vermijden”, zegt Phéline Roels, één van de drie madammen achter Nie normaal digitaal. “De keuze viel op Instagram omdat het een snel, handig en hip medium is. Uiteraard is dit kanaal niet de enige manier waarmee we de leerkrachten bereiken. Maar het is wel een handig overzicht voor wie dat wil.”
Waaier aan berichten
De Instagrampagina startte met vijf dynamische posts per week. Dat aantal is intussen teruggeschroefd naar drie berichten. Phéline en Ciska krijgen elk vier uur per week om hun ding te doen met Nie normaal digitaal. “In die tijd doen we zoveel als mogelijk met de pagina”, gaat Clio Griffioen verder. Zij vervolledigde het team van Ciska en Phéline goed zes maanden geleden. “Ik stapte het Stedelijk Onderwijs binnen als pedagogisch ICT-coördinator voor het basisonderwijs. Sindsdien werk ik mee aan de Instagrampagina.”
Die extra werkkracht was meer dan welkom voor Phéline Roels en Ciska Veenhof. De trouwe volgers, intussen zijn die al met bijna 900, krijgen wekelijks een afwisselend palet aan berichten te zien. “We willen onze leerkrachten op een laagdrempelige manier bereiken”, gaat Phéline Roels verder. “Dat moet wel want we merken dat er een grote digitale kloof is bij de leerkrachten. Met meer dan 2.000 in het stedelijk onderwijs is dat niet echt verwonderlijk.”
En dus zetten de vrouwen elke woensdag hun brein op de creatiefste stand voor Nie Normaal Digitaal. De boodschappen die de lezers te zien krijgen, zijn stuk voor stuk voorzien van een aantrekkelijke lay-out. Of dat nu een foto, reel of pure tekst is, het maakt niet uit. De posts zijn al lang niet meer uitsluitend voor Gentse leerkrachten. “Onze focus is om hen tips te geven maar die boodschap kan even goed passen bij een leerkracht uit pakweg Brugge of Antwerpen”, vult Ciska Veenhof aan.
Actief en passief zoeken
Differentiatie en inspiratie, dat zijn twee heel belangrijke thema’s voor Nie normaal digitaal. De auteurs gaan zowel actief als passief op zoek naar interessante onderwerpen. “We zetten onze blik zoveel mogelijk open. Zo krijgen we regelmatig dingen om te testen, zoals een gezelschapsspel. Ook boeken of andere zaken van uitgeverijen houden we nauwgezet in de gaten. Ook voor leveranciers van educatief materiaal zoals Baert is onze feedback vaak nuttig.”
Nie normaal digitaal heeft niet de pretentie om een volledig losstaand platform te zijn. Bezoekers krijgen er dus ook vormingen of infodagen van andere platformen te zien. “We willen een overzicht geven en initiatieven rond ICT, mediawijsheid en dergelijke ondersteunen. Dat geldt ook voor berichten over Microsoft 365 waarmee we werken of Signpost die onze toestellen levert. En dus ook voor events, tips of andere nieuwtjes waaruit de leerkrachten inspiratie kunnen halen”, zegt Clio Griffioen.
“Het doet veel deugd dat leerkrachten ons soms aanspreken op school en ons een complimentje geven. Of dat we te horen krijgen dat ze een tip, tool of app hebben uitgeprobeerd in de klas én dat het een succes was. Het is in de eerste plaats voor hen dat we het doen en dan is het leuk om te merken dat het werk wordt geapprecieerd. We merken ook dat leerkrachten en collega’s van buiten de scholengemeenschap elkaar taggen of opmerkingen maken. Ook dat vinden we geweldig”, glunderen de digidames in koor.
Dikke merci beste Clio, Ciska en Phéline. We klinken op nog vele jaren Nie normaal digitaal!