Onderwijs Met Games (OMG) blinkt met Stephen Reid op affiche

- David Van Waeyenberghe

Het eerste Onderwijs Met Games (OMG)-festival vindt plaats op dinsdag 22 mei in Howest Kotrijk. De organisatie mag anderhalve week voor het festival al spreken van een mooie opkomst. OMG blinkt helemaal nu blijkt dat Stephen Reid, the Prince of Play, een keynote en exclusieve workshop voor zijn rekening neemt.

Organisator Lander Van der Biest (Impact Connecting) was al een trots man toen we hem in maart spraken bij de lancering van Onderwijs Met Games. De ‘vibe’ zat goed, met veel interesse bij iedereen die bezig is met game-based learning. De zo al goed gevulde agenda kreeg onlangs nog een flinke kwaliteitsinjectie. Niemand minder dan Stephen Reid neemt tijdens zijn bezoek aan België deel aan het festival. “Dit is een unieke kans om zich te laten inspireren door zo een grote naam.”

Keynote en workshop

Stephen Reid is echt niet de eerste de beste op het vlak van game-based learning. De Schot draagt massa’s ervaring mee en is niet voor niets Microsofts game-based learning lead. Hij werkte in meer dan 70 landen en gebruikte doordeweekse games om te leerwinst te komen. Zijn werk draait rond het creëren van immersieve en inclusieve digitale leeromgevingen, game-based ervaringen, enzovoort. Hij wordt niet voor niets the Prince of Play genoemd.

Stephen ‘Prince of Play’ Reid

“We zijn zo vereerd met zijn bezoek. Stephen zal naast een boeiende keynote ook een inspirerende workshop van 2,5 uur geven over het gebruik van Minecraft”, schetst Lander Van der Biest. “Dit is een groot moment voor iedereen die met game-based learning bezig is. Daarom hebben we zijn workshop opgenomen in het basistarief. Er kunnen maximaal 40 bezoekers deelnemen aan de workshop, die zich toch wel toespitst op gevorderde gebruikers van Minecraft.”

Gevarieerd programma

Los van Stephen Reid biedt OMG een gevarieerd en boeiend programma. In een notendop: 36 standhouders, 15 korte workshops inbegrepen in het basispakket, 9 keynotes door experten in hun domein, diepte-workshops van 2,5 uur, enzovoort. “Nooit eerder verzamelden zoveel partners en deelnemers om bij te leren over gamification. Dat wijst op het unieke karakter van de studiedag. Het gaat om bijleren op vlak van AI, VR, videogames, programmeren en zoveel meer.”

lees ook

‘Van gamen kan je leren’ – Liesbeth Last

OMG kreeg ook steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) en het departement Cultuur, Jeugd en Media van de Vlaamse overheid. “We zijn iedereen dankbaar voor de steun en het enthousiasme. Toen het idee opborrelde, maanden geleden, had ik nooit gedacht dat we voor een eerste editie tegen de 300 deelnemers (bezoekers en standhouders) zouden komen. En er is nog plaats, dus wie nog geen beslissing nam is nog altijd meer dan welkom”, besluit Lander Van der Biest.

Alle informatie over OMG vind je hier.