“Kinderen kunnen al heel goed iPads gebruiken, maar van de juiste zithouding hebben ze geen weet.” – Nick Brackeva

- Ilene Langen

Nick Brackeva van GO! Basisschool Irishof in Kapellen doet vandaag zijn kort, maar krachtig verhaal. Hij schopte het van klasleerkracht tot mediacoach en ICT-coördinator en praat geboeid over zijn functies.

Nick Brackeva werkte vijf jaar geleden nog als klasleerkracht in het eerste leerjaar. Toen hij zich begon te verdiepen in media en digitalisering, ging de bal aan het rollen. Zo werkt hij nu als mediacoach, pedagogische ICT-coördinator en deels als zorgcoördinator.

Van klasleerkracht tot mediacoach

Nick stelt zich voor als een begeesterde leerkracht die vijf jaar geleden graag technologie en media in de klas wou brengen. “Ik was toen klasleerkracht in het eerste leerjaar en had al vrij snel tablets in de klas. Daar stonden toen maar vier apps op.” Na een tijdje vragen, kon hij gebruik maken van het eerste digitale bord in zijn klas.

“Daarna ben ik medialessen gaan geven aan de andere twee klassen van het eerste leerjaar. Via mond-tot-mondreclame ging dat verder, werd het te veel, en ben ik gaan vragen of ik voldoende tijd kreeg om dat wat uit te breiden.”

Het schooljaar erop kreeg Nick op donderdagnamiddag twee uurtjes klasvrij om aan media te spenderen op school. “Ik heb dat dan ook gecombineerd met de opleiding tot mediacoach van Mediawijs”, geeft hij aan. “Omdat de directie ook voelde dat er nood was aan extra ondersteuning, heb ik het schooljaar erop de hele donderdag vrij gekregen om te spenderen aan media.”

Inspiratie voor leerkrachten

Zo ging Nick uiteindelijk meer workshops geven, kocht de school Bee-Bots en iPads aan en ging hij met zijn mediakar van klas naar klas. “We hadden het onder andere over cyberpesten en veilig internet, en de kleuters liet ik kennismaken met de iPad.”

Ons is wel opgevallen dat kinderen al heel goed weten hoe ze iPads moeten gebruiken, maar van de juiste zithouding hebben ze geen weet.

Nick Brackeva, pedagogisch ICT-coördinator

Het opzet was echter om de leerkrachten mee te nemen in het verhaal zodat zij het schooljaar erop zelf aan de slag konden. “Daar ben ik helaas niet in geslaagd”, zegt Nick. “Het was misschien nog net een brug te ver voor de collega’s.” De meesten hebben een eigen laptop, maar de nieuwe generatie werkt reeds met Chromebooks. Zo moeten ze wel leren werken in een Google-omgeving.

De coronapandemie en de Digisprong

Nick geeft aan dat de befaamde Digisprong en de coronapandemie ervoor zorgden dat er meer middelen waren, wat fantastisch was. “Juist ervoor hadden we al 45 iPads op school en vier klassen met een digitaal bord. Dat was dan vaak gedoneerd door ouders en niet altijd van de beste kwaliteit.” Dankzij een vader van een leerlingen kon de school wel een computerklas voorzien met 30 computers.

“Nu, na de Digisprong, krijgen de laatste twee klassen een digitaal bord en dan hebben alle klassen van de lagere school hetzelfde bord. Zo kunnen ze elkaar helpen wanneer er problemen zijn.” Bovendien kunnen er op dit moment 75 iPads met een ontleningssysteem gereserveerd worden in heel de basisschool.

Ook zijn er 100 Chromebooks beschikbaar, voornamelijk voor de derde graad. Daarnaast kocht de school 12 Bee-Bots aan die geprogrammeerd kunnen worden via de iPad. “Ons is wel opgevallen dat kinderen al heel goed weten hoe ze iPads moeten gebruiken, maar van de juiste zithouding hebben ze geen weet”, voegt Nick er nog aan toe.

Bezigheden en taken

“Ik ben er eigenlijk dus een beetje ingerold als ICT-coördinator en momenteel ben ik ook beleidsondersteuner en voor een deeltje zorgcoördinator. Ik sta dus niet meer voor de klas.” Dat Nicks ICT-uren vermengd zijn met zijn andere taken, geeft hem de vrijheid om wat meer tijd in ICT te investeren wanneer collega’s dat vragen.

“In theorie ben ik niet fulltime ICT-coördinator, maar in de praktijk is dat wel zo. Ik ben voornamelijk pedagogisch ICT-coördinator, maar iedereen met technische vragen kan mij snel vinden. Ik hou dat wel bewust heel beperkt. Wanneer een computer stuk is, geef ik dat zo snel mogelijk door aan de ICT-cel van onze scholengroep.”

Ik ben er eigenlijk dus een beetje ingerold als ICT-coördinator en momenteel ben ik ook beleidsondersteuner en voor een deeltje zorgcoördinator.

Nick Brackeva, pedagogisch ICT-coördinator

Nick beheert voornamelijk de reservaties van alle toestellen, doet het beheer van de iPads en ondersteunt de leerkrachten in hun dagdagelijks lesgeven met digiborden. Daarnaast geeft hij workshops en begeleidt hij in het vijfde en zesde leerjaar een lessenreeks over cyberpesten.

ICT-cel en ICT-beleid

“Wij hebben een hele mooie ICT-cel op niveau van de scholengroep – voor een dertigtal scholen –  met een ticketsysteem. Problemen worden binnen de week opgelost. De ICT-cel bestaat uit zeven personen, wat maakt dat zij een vrij intensieve job hebben.”

Nick geeft ook aan dat de wisselwerking heel fijn is. “We komen om de drie maanden online samen om nieuwtjes uit te wisselen. Bovendien hebben ze ons geholpen met ons ICT-beleid.” Via KlasCement volgden Nick en zijn collega’s het sjabloon en kwamen ze later in contact met de pedagogische begeleidingsdienst en de cel digitalisering van het GO!. “Iemand heeft zich dan aangeboden als ankerpunt van de school om ons zo goed mogelijk te begeleiden.”

Werkgroep media

Verder is er twee jaar geleden een werkgroep media opgericht op school. Het werk was niet echt alleen te dragen volgens Nick. Denk maar aan de reservaties en het onderhoud van de toestellen, de vragen die binnenkomen en de georganiseerde workshops.

“Ik heb dan een vraag gelanceerd in het team om samen te werken. Om de vijf weken komen we tijdens de middag samen en kijken we wie tijd heeft voor welke taak. De directie zit er ook bij, maar geeft ons veel vrijheid. Omdat we zo grote dromen hebben – waar een groot prijskaartje aan vasthangt –, is het wel belangrijk dat iedereen mee is van in het begin.”

Samenwerken met leerkrachten

Samenwerken met de leerkrachten verloopt vlot volgens Nick. “We doen nu ook mee met het MenSI-project (Mentoring for School Improvement). Dat is een Europees project, waar ook nog 19 andere GO!-scholen aan meedoen.” Je krijgt hierbij een mentorschool toegewezen die al wat stappen verder staat in digitalisering, om zo van elkaar te leren en te kunnen netwerken.

Eén keer per jaar hebben we ook een mediamarket, waar ik alle klaslokalen omtover en alles wat we in huis hebben qua media tentoonstel. Zo kan iedereen zien wat er al is en kunnen de leerkrachten elkaar inspireren.

Nick Brackeva, pedagogisch ICT-coördinator

Schoolintern stuurt Nick elke maand een ‘media newsflash’ met updates over de digitale evolutie op school, samen met een interessante app of website voor de kleuters en de lagere school. “Eén keer per jaar hebben we ook een mediamarket, waar ik alle klaslokalen omtover en alles wat we in huis hebben qua media tentoonstel. Zo kan iedereen zien wat er al is en kunnen de leerkrachten elkaar inspireren.”  

Google-account en leerpaden

In het vijfde en zesde leerjaar hebben de leerlingen allemaal een Chromebook en een Google-account. Bovendien richt de school haar pijlen op BookWidgets. In de derde graad werken ze met een drie leerpadenbeleid gezien gepersonaliseerd samen leren daar centraal staat.

“De leerlingen krijgen eerst een filmpje van wat ze gaan leren, waarna ze zichzelf moeten inschalen en zo kiezen welk pad ze gaan doorlopen. Op het einde is er een kleine quiz waarbij ze naargelang het resultaat zien of ze zich al dan niet goed hadden ingeschaald.”

“We hebben dat ook geprobeerd in het tweede leerjaar, maar ze missen nog een beetje zelfstandigheid”, geeft Nick aan. Zij krijgen nu wel drie uren per week zelfstandige werktijd, waarbij ze zelf mogen kiezen welke oefeningen ze maken.

Professionalisering

De coronapandemie heeft de professionalisering van de leerkrachten niet goed gedaan, geeft Nick aan. “De afgelopen twee jaren is dat zeer miniem geworden. “Ik heb zelf veel webinars gevolgd, wat een voordeel was van de pandemie, en ben ondertussen ook Google-educator.”

De coronapandemie heeft de professionalisering van de leerkrachten niet goed gedaan

Nick Brackeva, pedagogisch ICT-coördinator

Samen met een collega heeft hij zich verdiept in de e-course van BookWidgets om daar meer inhoud aan te kunnen geven. Bovendien is er ook veel op de markt gekomen qua ICT-toepassingen, waar het mediagroepje zich op toespitst.

Tot slot voegt Nick nog toe dat de grote vertaalslag van het ICT-beleidsplan naar de praktijk nog een hele uitdaging is. “We zoeken momenteel vooral naar hoe we ons leerkrachtenteam digitaal kunnen laten evolueren.”


Dit is een interview binnen de ‘ICT-coördinator aan het woord’-reeks. Met deze rubriek willen wij ICT-coördinatoren hun verhaal laten doen. Op die manier kunnen ze van elkaar leren en eens gluren bij de buren. Wil jij graag zelf deelnemen of ken je iemand in je omgeving? Contacteer ons via info@schoolit.be voor een eerste kennismaking.