VR-scheikunde oefenen met HoloLAB Champions

- Jeroen Langendam

De beste manier om scheikunde te leren is door het doen van proefjes. Sommige scholieren zouden baat hebben bij meer praktica dan in de praktijk mogelijk is. Voor hen biedt HoloLAB Champions een virtual reality (VR) scheikunde lab.

Voor veel scholieren is het scheikunde prakticum het hoogtepunt van de week. Door proefjes te doen, ervaren de scholieren zelf hoe scheikundige processen verlopen. Helaas zijn scheikunde proefjes niet goedkoop en is de beschikbaarheid van het scheikundelab beperkt. De leerlingen moeten het dus tijdens het prakticum in één keer goed doen, zonder mogelijkheid om het nog een keer te proberen.

Virtueel scheikunde laboratorium

HoloLAB Champions is een virtual reality tool waarmee een 3D laboratorium wordt nagebootst. Deze 3D tool is ontwikkeld met ondersteuning van het Amerikaanse ministerie van onderwijs en is dus goed afgestemd op de behoeftes van het onderwijsveld. HoloLAB Champions is daarom ook gratis beschikbaar voor onderwijsdoeleinden.

scheikunde

Dankzij HoloLAB Champions kunnen leerlingen op een veilige manier, zonder toezicht, oefenen met scheikunde. Daarbij kunnen ze ook lab-apparatuur gebruiken die voor sommige scholen niet beschikbaar zijn. Daar het inbrengen van gamification-elementen zoals challenges en trophies en een quizmaster worden de scholieren aangemoedigd om nog beter hun best te doen.

Door de goede mix van gamification, didactiek en VR heeft HoloLAB Champions een groot aantal awards in de wacht gesleept, zoals de VR Education of the Year 2018, de Serious Play Gold Award 2019 en de Top Pick for Learning 2018.

Vast leerpad

De VR Scheikunde-tool is gestructureerd opgezet, waardoor altijd duidelijk is wat je moet doen. Een mogelijk nadeel is wel dat scholieren niet vrij op onderzoek kunnen uitgaan, wat voor een deel van de leerlingen wat saai kan overkomen. Voor scholieren die moeite hebben met het vak is dat echter een groot voordeel.

Pas op: VR kan een schaduwzijde hebben

Het is verleidelijk voor leerlingen die moeite met scheikunde hebben om extra veel tijd in het virtuele scheikundelab door te brengen. Het is immers een leuke manier om te werken aan een beter rapportcijfer. Daarin schuilt een risico, aangezien wetenschappers recent een rapport hebben uitgegeven dat VR niet alleen voordelen kent. Volgens het rapport, dat is samengesteld door wetenschappers en deskundigen uit verschillende disciplines, zou VR effect kunnen hebben op de fysieke en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.

HoloLAB Champions is een mooie toevoeging aan het scheikunde-onderwijs, maar het is raadzaam om het gebruik ervan goed te monitoren en –indien nodig- beperkingen op te leggen. Schrijft een leerling zich vaker in dan normaal? Dan is het tijd voor een ouderwets gesprekje, extra uitleg en eventueel bijles.