Meer laptops, gebruik stagneert: basisscholen zoeken naar optimale inzet 

- Katrien Duchène

Vlaamse basisscholen scoren hoog in termen van IT-voorzieningen en hardware, maar lijken hier niet optimaal gebruik van te maken.  

Sinds de Digisprong zijn de Vlaamse scholen in het basisonderwijs goed uitgerust met IT-apparaten zoals laptops of tablets. Toch blijkt uit een enquête van Uitgeverij Van In dat er geen toename waar te nemen is in het gebruik van deze IT-apparaten in vergelijking met het jaar voordien. “Heel wat leerkrachten weten soms niet goed hoe ze deze apparaten optimaal kunnen inzetten tijdens hun lessen”, aldus Vicky Adriaensen, Managing Director bij Van In. De enquête werd ingevuld door 1.620 leerkrachten uit het basisonderwijs.  

Meer IT-apparaten 

Sinds de Digisprong – een investering van de overheid in ICT-apparatuur en ondersteuning – bezitten Vlaamse scholen over meer IT-apparatuur in vergelijking met het jaar voordien. Voornamelijk in het vijfde en zesde leerjaar is deze toename duidelijk waar te nemen.  

Van In – IT-survey basisonderwijs Vlaanderen

Ondanks deze investering en de uitgebreide IT-voorzieningen waar basisscholen vandaag over beschikken, tonen de cijfers uit de studie aan dat er tussen 2023 en 2024 geen verschuiving waar te nemen is in het gebruik van IT-apparatuur. “Leerkrachten weten vaak niet hoe deze apparaten hen kunnen helpen tijdens het lesgeven”, stelt Adriaensen. 

Dit doet haar denken aan een gelijkaardige situatie van enkele jaren geleden, toen smartboards het levenslicht zagen in de klaslokalen. “Dit was eigenlijk hetzelfde scenario. Dat scherm hangt daar plots, maar hoe benut je dit optimaal tijdens de lessen? Leerkrachten dienen voldoende ondersteuning te krijgen in het gebruik van laptops in het leerproces, zodat deze apparaten optimaal benut kunnen worden.” 

Het gebruik van laptops wordt bovendien gestimuleerd dankzij gebruiksvriendelijke platformen, zoals Digimax. Zo’n honderd scholen gaan dit jaar van start met het rekenplatform, dat een evenwicht biedt tussen digitaal en papier. Hierdoor zullen bijvoorbeeld leerlingen uit het vijfde leerjaar laptops intensiever gebruiken.  

Bingelen 

Naast hardware wordt er in de meeste Vlaamse basisscholen dus ook gebruik gemaakt van online leerplatformen voor leerlingen en leerkrachten. Bingel, het online leerplatform ontwikkeld door Van In, wordt momenteel toegepast in verschillende basisscholen in Vlaanderen. “Met Bingel hebben we in het basisonderwijs een marktaandeel van 85 procent”, aldus Vicky Adriaensen.  

Van In – IT-survey basisonderwijs Vlaanderen

Bingel wordt door veel basisscholen in Vlaanderen omarmd en kende dit jaar een stijging in vergelijking met het jaar voordien (2023). Het aantal leerkrachten dat 1 keer per week een oefening klaarzet op Bingel steeg van 49 procent naar 55 procent in 2024. Het percentage van leerlingen die minstens 1 keer om de twee weken oefenen op het platform steeg van 80 naar 82 procent. De belangrijkste eigenschappen die leerkrachten toekennen aan Bingel zijn: leerrijk, gebruiksvriendelijk, motiverend en eenvoudig.  

Aan die laatste belangrijke eigenschap ‘eenvoudig’ wordt bij Van In veel aandacht besteed. “Leerkrachten gaven namelijk aan dat platformen gebruiksvriendelijker moeten worden. “Hoe meer functies een platform bevat, hoe sneller leerkrachten erin zullen verdwalen. We willen Bingel zo gebruiksvriendelijk mogelijk houden”, aldus Adriaensen.  

Momenteel neemt de schoolbeheerder het aanmaken van de accounts voor leerkrachten en leerlingen voor zijn rekening, alsook de licenties die geactiveerd moeten worden. “Dit verloopt al enkele jaren vlot en vormt geen struikelblok voor leerkrachten. In de toekomst zullen deze stappen geautomatiseerd worden”, besluit Adriaensen.