Virtuele opendeur van Digitale Methode op dinsdag 29 november
Digitale Methode gaat voor doordachte digitalisering in het Vlaamse onderwijsveld. Liefst 800 leerkrachten, ICT-coördinatoren en directeurs zijn al ingeschreven voor de virtuele opendeur op dinsdag 29 november.
Digitale Methode startte in 2020, tijdens de Coronapandemie dus. Het deed dat met een eerste virtuele opendeur. Intussen voorziet intussen 200 scholen van digitale lesmethodes en ondersteuning. “Noem ons gerust een digitale uitgeverij”, zegt Bram Faems, product owner Digitale Methode. “We bieden leermiddelen aan die het leerwerkboek vervangen.”
Klantgerichte aanpak
Digitale Methode biedt leermiddelen aan voor het secundair onderwijs. Op dit moment zijn er methodes beschikbaar voor 13 vakken, van aardrijkskunde over ICT en Latijn tot Nederlands en wiskunde. Dat aanbod zal, naarmate het bedrijf groeit, uiteraard toenemen. “We bieden een opbouw naar de theorie, de theorie zelf, oefeningen en een studeergids aan, per vak. Die studeergids kunnen scholen die dat interessant vinden op papier bestellen.”
“Wij zijn niet zoals vele andere uitgeverijen een boek achter glas. Bij ons staan de activiteit en de leerling centraal. De methodes zitten vol met zelfverbeterende, interactieve oefeningen. Bovendien zijn de lespakketten door de leerkrachten op een eenvoudige manier aan te passen. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om aardrijkskunde, dan kan de leerkracht zelf plaatsen uit de buurt van de school toevoegen”, gaat Faems verder.
lees ook
De toekomst van EdTech? Hou de mens centraal!
GO! Einstein Atheneum
Vorig schooljaar sprong het GO! Einstein Atheneum, met campussen in Oostakker en Evergem, op de trein van Digitale Methode. De secundaire school zocht een gepaste partner om de digitale weg mee verder te zetten. “We waren al een paar jaar bezig met de digitalisering, nog voor de Digisprong er kwam”, geeft directeur Albrecht Terryn aan. “De schaalbaarheid en het flexibele karakter van de Digitale Methode heeft ons overtuigd.”
Het GO! Einstein Atheneum geeft onder andere Frans, Nederlands, wiskunde en Engels via Digitale Methode. “Het is een jong bedrijf en er zijn nog wat punten om bij te schaven. Maar omdat ze zo dicht bij de klanten staan, worden eventuele problemen snel opgelost. Al onze leerlingen en leerkrachten werken met Chromebooks. We zochten dus een leverancier die in de Google-omgeving kon werken. Als hybride-school werken we zowel met digitale als klassieke middelen.”
Proefproject Latijn
Voor de directeur is de digitalisering geen eindpunt maar een middel om tot leergroei te komen. “We laten ook de leerkrachten kijken naar wat de beste manier is voor de leerlingen. Zo is de leerkracht Latijn bezig met een proefproject in zijn klas, samen met de Digitale Methode. Ook al werkt Digitale Methode prima, het is belangrijk om altijd kritisch te blijven”, besluit directeur Terryn.
Bram Faems prikt graag nog even op wat directeur Albrecht Terryn zegt. “De feedback die we krijgen vinden we ontzettend belangrijk. We gaan ermee aan de slag om ervoor te zorgen dat de leerkrachten en leerlingen krijgen wat ze echt nodig hebben. Een vaste structuur en concept zijn veel belangrijker dan een lesmethode vol onnodige toeters en bellen. De focus ligt op de inhoud en de leerwinst.”
Virtuele Opendeur
Op dinsdag 29 november, van 19u tot 19u45, organiseert Digitale Methode de derde virtuele opendeur. Liefst 800 personen schreven zich al in voor het online moment, met onder andere een panelgesprek. “We zijn ontzettend blij met dat aantal. Het toont dat de interesse in onze werking groot is. Uiteraard is er nog plaats voor wie dat wil. De bedoeling van het virtuele moment is om leerkrachten te inspireren”, zegt Bram Faems.
Tijdens de virtuele opendeur mogen de deelnemers zich dus ook aan een panelgesprek verwachten tussen Bram Faems zelf, leerkracht Ine Van Daele, professor Annelies Raes en moderator Rinke Vanhoeck. De panelleden praten over wat digitalisering kan betekenen voor de uitdagingen in het onderwijs van vandaag. Welke mogelijkheden bieden laptops en digitale tools voor effectieve lessen, met andere woorden.
Tot slot zal Digitale Methode nog een nieuwe formule voorstellen. “Ik kan er nog niet veel over zeggen maar het moet scholen de kans geven om de boekenfactuur tot wel 80 procent te laten dalen”, besluit een mysterieuze Faems.
Inschrijven voor de virtuele opendeur kan hier.