Vibe Check leert jongeren bewuster omgaan met emoties op sociale media

- David Van Waeyenberghe

Mediawijs, WAT WAT en KU Leuven hebben een veelzijdige informatiecampagne gelanceerd. Vibe Check leert jongeren bewuster omgaan met de goede en minder goede emoties die ze kunnen ervaren op sociale media.

Mediawijs schrijft op de website dat liefst 70 procent van de Vlaamse jongeren vindt dat sociale media zowel een positieve als negatieve invloed op hen kan hebben. Via het Vibe Check spel ontdekken de jongeren welke content hen nu net een (minder) goed gevoel geeft. Ze leren tegelijk hoe ze met die emoties om kunnen gaan. Vibe Check is een spel voor jongeren van 13 tot 18 jaar en kan worden gespeeld in school, in het jeugdwerk en jeugdzorg.

Drie aspecten

Het spel Vibe Check bestaat uit drie aspecten : een introductie, twee spelrondes en een afronding. De introductie bestaat uit een paar gespreksstarters om de verschillende concepten in de groep te introduceren. In de twee spelrondes leren jongeren hun gevoelens (h) erkennen en benoemen en zoeken ze manieren om er mee om te gaan (zie onderstaande paragraaf). Het spel wordt afgesloten met een groepsbespreking van de bijhorende Vibe Check posters waar verschillende goede strategieën op staan.

Aan Vibe Check kunnen tot 24 jongeren deelnemen. De makers van het spel zijn van mening dat groepjes van vier tot zes personen ideaal zijn. Afhankelijk van de interactie en het engagement duurt het spel één tot twee uur.

Fictieve situaties

Vibe Check draait om fictieve situaties. Aan de hand van die situaties reflecteren de deelnemers over de emoties die ze ervaren op sociale media. Het spel reikt hen meteen goede strategieën om met die emoties om te gaan. Vibe Check telt 16 situaties die op sociale media kunnen voorkomen. Het spel zelf wordt gespeeld in twee rondes.

In ronde één geven de jongeren aan hoe ze denken dat anderen zich zouden voelen bij bepaalde online gebeurtenissen. Ze bepalen meteen of het een ‘vibe’ of ‘no vibe’ is. Die gebeurtenissen kunnen bijvoorbeeld zijn wanneer vrienden zonder jou afspreken en je hen op sociale media ziet. Of ook wanneer je vrienden jou nooit taggen in hun stories. Of wanneer je  met je vrienden in contact blijft wanneer je met vakantie bent. In ronde twee denkt de groep samen na over mogelijke strategieën om met deze emoties om te gaan.

lees ook

Waarom is er zoveel te doen rond TikTok?

Vibe bestellen

Vibe Check is een project van Mediawijs, WAT WAT en School for Mass Communication (KU Leuven). Begeleiders of leerkrachten die met het spel aan de slag willen, kunnen het bestellen of downloaden via Wat Wat. De handleiding van het spel is via deze link te downloaden.