Mediawijs Awards uitgereikt aan zes projecten

- David Van Waeyenberghe

Het Vlaams Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid, kortweg Mediawijs, heeft voor de zevende keer de Mediawijs Awards uitgereikt. Door een ex aequo vielen niet vijf maar zes projecten in de prijzen.

De uitreiking van de awards vond woensdag 25 januari plaats tijdens het jubileumevent van Mediawijs. Niet alleen vielen zes projecten in de prijzen, het Kenniscentrum bestaat zelf intussen ook al tien jaar. Mediawijs verzamelt informatie en materialen voor professionals en vrijwilligers die in Vlaanderen en Brussel omgaan met digitale technologie. Met die informatie kunnen leerkrachten en ICT-coördinatoren aan de slag gaan in diverse initiatieven.

Felicitaties van Minister Dalle

Net omdat er zoveel personen met de informatie aan de slaag gaan, heeft Mediawijs de awards in het leven geroepen. Daarmee willen ze elk jaar de meest in het oog springende projecten in de kijker zetten. Voor de winnaars bekend werden gemaakt, kreeg het Kenniscentrum zelf eerst de nodige aandacht. Niemand minder dan Vlaams minister van Cultuur, Jeugd en Media Benjamin Dalle (CD&V) stak een pluim op de hoed van coördinator Andy Demeulenaere en het volledige Mediawijs-team.

“Mediawijsheid is één van de belangrijkste thema’s van mijn beleid. Denk maar aan cyberpesten, haat, trolling, polarisering, en ga maar door. Voor kinderen en jongeren is de smartphone gewoon niet meer weg te denken en daarom is wat Mediawijs doet allemaal zo belangrijk. Jullie zetten mediawijsheid om in de praktijk, door de mensen op het terrein wordt duidelijk wat het nu is van mediawijsheid”, sprak de minister lovende woorden.

Zes winnaars

Het Kenniscentrum kreeg een recordaantal van 35 projecten in de mailbox, negen meer dan vorig jaar. De verscheidenheid was groot: onderzoeken, lesactiviteiten, educatieve pakketten, campagnes, video’s en zo voort. Allemaal zetten ze een aspect van mediawijsheid in de kijker. De onafhankelijke jury wist meteen dat het een vette kluif zou hebben aan de beoordeling van alle projecten. Die jury hield rekening met vijf aspecten: de mediawijze inhoud, maatschappelijke impact, duurzaamheid, vernieuwend gehalte en aandacht voor digitale inclusie.

Dat de jury voor een loodzware taak stond, bleek uit na afloop. In de categorie Inclusie eindigden twee projecten op een gedeelde eerste plaats. Twee winnaars dus, wat het totaal van Mediawijs Award-winnaars op zes bracht. We zetten de winnende projecten met plezier op een rijtje.

  • Award Meest Mediawijze Inhoud

Toekomstmakers (JEF Jeugdfilm) kaapte de prijs weg als Meest Mediawijze Inhoud. De reizende filmstudio ging naar klassen van het vijfde en zesde leerjaar met één vraag: ‘Wat willen leerlingen veranderen in de wereld?’. Samen met een echte filmmaker goten de leerlingen hun toekomstboodschap in een zelfgemaakt filmpje. De inspiratie haalden ze uit een online leerplatform over de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SGD’s), fake news, propaganda, enzovoort.

  • Award Impact

District09 coacht met ‘Iedereen Digihelper’ organisaties en diensten om inzicht te krijgen in digitale inclusie en daarmee zelf aan de slag te gaan om hun doelgroepen digitaal sterker te maken. De sessies zitten vol praktische tips rond het aanbieden van digitale oefenkansen, digitale vaardigheden, individuele begeleiding, enzovoort. Het project kreeg de steung van Interreg France-Wallonie-Vlaanderen van de Europese Unie.

  • Award Innovatie

Comon is een project dat Gent nog (media)wijzer wil maken. Het project luistert naar de Gentenaars en buigt zich over zinvolle vragen zoals ‘Wat als we binnenkort met zijn allen 100 jaar worden?’. Comon wil van Gent een betere stad maken, nog aantrekkelijker en aangenamer om in te wonen, werken en bewegen. Het project brengt daarom nieuwe uitdagingen in kaart, samen met de burgers. ‘Tuupetegoare’, zoals ze in Gent zeggen.

lees ook

Safer Internet Day 2023: webinar 7 februari

  • Award Inclusie (twee winnende projecten)

Het Onderwijscentrum Gent werk via ‘Dig in! Digitale oefenkansen en ondersteuning voor gezinnen aan een ondersteuningsnetwerk binnen het digitaal partnerschap school-gezin. De sterkte van dit project ligt in de vele samenwerkingen want schoolwerk, kinderen aanmelden, … zijn voor veel mensen niet evident. Met het project kan het onderwijscentrum de doelgroep ondersteunen op een veelzijdige en laagdrempelige manier en komen ze overal oefenkansen tegen.

Met de computer en hotspot onder de arm mensen opzoeken, aanspreken en ondersteunen waar nodig bij digitale vragen. Dat is in een notendop het project Outreach Digipunt van Saamo West-Vlaanderen. Op die manier leiden ze mensen naar vormingen, Digipunten, geven ze uitleg over het uitleensysteem van Chromebooks, en ga maar door. De samenwerking met andere organisaties en diensten zorgt ervoor dat de outreachers mensen kunnen doorverwijzen naar het bestaande aanbod en signalen van uitsluiting kunnen aanpakken.

  • Award Inspiratie

Lespakket Other Talk van Tumult kreeg de inspiratie-award van Mediawijs. Hoe is het om als jongere zelf via sociale media in gesprek te gaan met leeftijdsgenoten over migratie en beeldvorming. Dit werd onderzocht met een groep van acht jongeren (16-25 jaar), die een traject doorliepen van februari tot juni vorig jaar. Ondanks dat sociale media een grote rol kan spelen in de beeldvorming, is het even belangrijk om jongeren ruimte te geven om zelf te ontdekken hoe zij sociale media kunnen gebruiken.

Meer informatie over het Kenniscentrum en de winnende projecten lees je hier.