Twitter en Unesco werken aan mediawijsheid

- Jeroen Langendam

Bron: UNESCO

Twitter geeft, in samenwerking met UNESCO, een handboek “Teaching and Learning with Twitter uit”. Hierin staat veel informatie over mediawijsheid en hoe het medium in de les gebruikt kan worden.

Het social media-platform Twitter heeft in het kader van de UNESCO Week van de Mediawijsheid 2019 een handboek voor docenten uitgebracht met de titel “Teaching and Learning with Twitter”.

Twitter noemt het handboek makkelijk te lezen, informatief en leuk en zegt dat het is bedoeld om onderwijzenden te helpen om “de jongere generaties uit te rusten met mediawijsheidscompetenties”. Volgens Twitter gaat het erom kinderen te leren de juiste kritische vragen te stellen bij online content die ze op Twitter tegenkomen.

Voor het opstellen van het handboek maakt Twitter gebruik van een aantal mediawijsheid-best practices van UNESCO. Ook maakt een, door UNESCO-deskundigen samengestelde, leeslijst deel uit van het lesmateriaal.

Het handboek is beschikbaar in 9 talen, waaronder Engels en Frans. Er zijn plannen om het document ook in andere talen beschikbaar te maken.

Meer Twitter in de klas

Behalve mediawijsheid behandelt het handboek ook hoe onderwijzers “de voordelen van Twitter als onderwijs-instrument kunnen gebruiken in het klaslokaal of thuis”.

Door een “behulpzame mix van theorie, lesplannen en case studies” hoopt Twitter een belangrijker rol te krijgen in het leslokaal.

Mediawijsheid toepassen op het handboek

De kritische lezer van dit artikel zal een aantal kanttekeningen hebben geplaatst bij het nieuws dat juist Twitter opstaat om leerlingen mediawijsheid bij te brengen. Vraag één bij elk stuk online content dat je tegenkomt zou moeten zijn: wat is de bron?

Twitter verdient meer geld wanneer tweets meer aandacht genereren. Het zijn veelal de meer controversiële tweets die de aandacht trekken. Meer mediawijsheid leidt tot minder retweets van dergelijke berichten en daardoor minder inkomsten voor Twitter. En wees onderzoek eerder niet aan dat Twitter een negatief effect heeft op toetsresultaten?

UNESCO is, als bron, minder controversieel. Opvallend is, dat vooral Twitter de publiciteit zoekt met het handboek. De vraag is in hoeverre UNESCO bij het opstellen van het handboek betrokken is. Wat dat betreft is geruststellend dat het handboek (als PDF) te downloaden is via de site van UNESCO zelf.

Twitter zelf geeft aan dat het bedrijf 18 maanden heeft samengewerkt. Via het “Ads for Good”-programma van het bedrijf gaf Twitter NGO’s financiële steun voor hun werk op het gebied van mediawijsheid