Filmpjesreeks ‘In Beeld’ zet leraren kritische bril op

- David Van Waeyenberghe

ICT-praktijkdag, Sett Vlaanderen, Learning Bytes,… Het voorjaar is traditioneel de periode waarin leerkrachten, ICT-coördinatoren en directies de nieuwe EdTech-toepassingen kunnen ontdekken op tal van events. De vraag is of al die ‘snufjes’ wel noodzakelijk zijn in de klas.

Door de snelle evolutie van nieuwe technologieën zoals AI, komt er heel wat af op het onderwijsveld. Hoe hou je als leerkracht het overzicht van wat werkelijk nuttig is voor de klaspraktijk. Om op die vraag te kunnen antwoorden, maakten pedagogische begeleiders Joost Dendooven en Gerben Wieczerniak (Katholiek Onderwijs Vlaanderen) een reeks korte YouTube-video’s, vertrekkend van de leerplandoelen.

Van noodhulp naar duurzame implementatie

“De aanleiding voor het maken van de filmpjes is eigenlijk vertrokken vanuit een vraag. Wat na Digisprong”, zegt Joost Dendooven. “We willen een inhaalbeweging maken met de digitale competenties van de leerkrachten. Wat we doen startte eigenlijk als noodhulp omdat we merkten dat veel leerkrachten met vragen zitten over al die nieuwe toepassingen. Met kleine, praktische tips willen we het digitale verhaal duurzaam maken.”

Samen met collega en voormalig kleuterleider Gerben Wieczerniak vertrok Dendooven vanuit het leerplan voor het katholiek basisonderwijs, Zin in Leren! Zin in Leven!. “Het uitgangspunt voor het inzetten van digitale middelen moet altijd de klascontext zijn. Welke doelen wil je dat jouw leerlingen bereiken? Als je die doelen kan inzetten met digitale middelen, dan kunnen die tools een meerwaarde zijn. Belangrijk hierbij is dat de leraar de regisseur blijft van de leeromgeving van de leerlingen.”

Kritische blik en inspiratiebron

De reeks ‘In Beeld: Mediakundige Ontwikkeling’ omvat twaalf video’s die telkens één mediakundig doel uit het leerplan Zin in Leren! Zin in Leven!  in de kijker plaatst. Elke video geeft uitleg bij het doel maar geeft ook praktische voorbeelden van hoe je ICT en media doelgericht in de klaspraktijk kan inzetten.

“Wanneer leraren met een digitale tool aan de slag gaan wordt die tool soms een doel op zich. Niet voor alle doelen die je voor jouw leerlingen in de focus plaatst zijn digitale tools een meerwaarde. Ook om leraren bij deze kritische denkoefening te ondersteunen, ontwikkelden we deze filmreeks”, zegt Dendooven.

lees ook

Katholiek Onderwijs Vlaanderen vraagt verduurzaming Digisprong

De filmreeks ‘In Beeld’ is een instrument voor elke leraar in het kleuter en lager onderwijs. Ook voor collega’s  uit andere onderwijsnetten kan de filmreeks een inspiratiebron zijn. De filmreeks  geeft ook handvatten om met een kritische blik te kijken naar de (commerciële) overvloed van digitale middelen die op scholen afkomen. De videoreeks kun je alvast hier bekijken.