Digitale Methode transformeert in Lernova

- David Van Waeyenberghe

De aanbieder van digitale leermiddelen voor het secundair onderwijs Digitale Methode heeft een grondige transformatie doorgemaakt. Tijdens de virtuele opendeur dinsdagavond maakte Digitale Methode bekend dat het voortaan educatieve uitgeverij Lernova zal heten. “Na vier jaar en gebruik in 30 procent van de Vlaamse secundaire scholen dekte de naam de lading niet meer”, zegt CEO Cedric Koslowski.

Vier jaar na de lancering het platform is Digitale Methode enorm geëvolueerd. “We zijn gestart met een klein team van vier onderwijsfanaten en ongeveer tien gedreven auteurs”, licht Koslowski toe in een videoboodschap voorafgaand aan de virtuele opendeur. “Nu vormen we een team van 25 plus 100 schitterende auteurs. Jaar na jaar trokken we toptalent aan en kregen we feedback van gebruikers. Daar hebben we echt naar geluisterd waardoor onze lesmethodes en -aanpak zijn veranderd.”

Nieuwe leren

Digitale Methode heet dus vanaf nu ‘Lernova’ en is gegroeid van een platform voor digitale leermiddelen naar een volwaardige educatieve uitgeverij. “Lernova hebben we bedacht tijdens interne brainstormsessies. Het is het samenbrengen van ‘lern’ en ‘nova’, en staat dus voor ‘het nieuwe leren’. In deze nieuwe gedaante willen we leerkrachten vooral voorzien van de beste visuele en interactieve leerinhoud om kennis én vaardigheden over te brengen bij de leerlingen.”

Het hart van Lernova’s aanpak is een balans tussen papier en digitaal, waardoor een dynamische en interactieve leeromgeving ontstaat. “Directe instructie om te starten is de norm. Interactieve lestrajecten bieden leerlingen de mogelijkheid om hun zelfregulerende vaardigheden stap voor stap te ontwikkelen. Onze lesmethodes zijn ontwikkeld om een diepgaande, blijvende impact te hebben op het leerproces door te motiveren en inspireren.”

Het team van educatieve uitgeverij Lernova

Belang van blended leren

Ruim 2.000 leerkrachten en directeurs schreven zich in voor de virtuele opendeur. Daar kregen ze, naast het nieuws over Lernova, inzichten in de filosofie van de nieuwe educatieve uitgeverij. Verschillende experts zoals professor Martin Valcke (UGent), Professor Jeltsen Peeters (VUB) en Tommy Opgenhaffen (Artevelde) wezen op het belang van een evenwichtige mix van online en offline leermiddelen.

lees ook

[adv] Telenet-tip 3 – hybride en blended leren

De experten kregen versterking van tal van leerkrachten uit scholen over heel Vlaanderen. Ze onderstreepten het belang van een gezonde afwisseling, waarbij de laptop niet altijd het eerste is wat de leerlingen moeten vastnemen. “Lernova moedigt die aanpak aan waarbij leerkrachten starten met directe instructie en gesloten laptops. Nadien kunnen de leerlingen aan de slag met de interactieve trajecten (en automatische feedback). De combinatie met notitieschrift is ook belangrijk zodat leerlingen opnieuw actief leren samenvatten en niet passief omgaan met invulboeken”, besluit Koslowski.