Vlaanderen belooft gerichte investeringen in onderwijs ondanks besparingen
De Vlaamse overheid voorziet komende jaren gerichte investeringen in het onderwijs, ondanks algemene besparingen binnen het overheidsapparaat. Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir weerlegt daarmee beweringen over besparingen van Bruno Vanobbergen, hoofd van de Katholieke Onderwijskoepel.
Minister Zuhal Demir benadrukt dat het onderwijsbudget juist blijft groeien en dat de werkingsmiddelen in 2024 worden geïndexeerd. Dit betekent dat scholen extra financiële steun krijgen om de inflatie te compenseren. Demir voorziet bovendien een jaarlijkse nettoverhoging van het onderwijsbudget met een half miljard euro. Daarmee legt ze de focus op investeringen in de kernbehoeften van het Vlaamse onderwijs, waaronder 425 miljoen euro voor het versterken van het Nederlands, 370 miljoen euro voor nieuwe schoolinfrastructuur en extra middelen om het lerarentekort aan te pakken.
Volgens Demir gaat het om selectieve investeringen die gericht zijn op de essentiële noden van het onderwijsveld, zoals basisvaardigheden in rekenen, lezen en schrijven. De minister wil vermijden dat de middelen zonder duidelijk plan worden uitgegeven en benadrukt het belang van een terugkeer naar de basis in het onderwijs.
Besparingsmaatregelen beperkt en lonen blijven geïndexeerd
Ondanks de investeringen voert Vlaanderen enkele besparingen door. Zo worden werkingsmiddelen binnen het onderwijs vanaf 2026 niet langer volledig geïndexeerd, wat betekent dat het budget niet automatisch meestijgt met de inflatie in die jaren. Voor 2025 en de periode na 2027 geldt echter dat de indexering slechts gedeeltelijk beperkt wordt (50 procent). Demir wijst erop dat deze indexbeperkingen slechts 40 procent van het totale onderwijsbudget raken, omdat de overige 60 procent van het budget – de lonen van de leerkrachten – wel volledig geïndexeerd blijft.
Daarnaast geldt de indexeringbeperking niet voor het basisonderwijs en het buitengewoon onderwijs, waar samen één derde van de Vlaamse leerlingen schoolloopt. Demir verzekert dat deze uitzonderingen en gerichte investeringen nodig zijn om de onderwijskwaliteit te verhogen, zonder daarvoor onnodige uitgaven te doen.