Technisch en beroepsonderwijs in Virtual Reality

- Jeroen Langendam

Binnenkort duiken leerlingen in het technisch en beroepsonderwijs niet alleen in de boeken, maar ook in een virtual reality (VR) omgeving. (Foto: Shutterstock)

Virtual Reality (VR) in het onderwijs is één ding. Maar volgens onderwijsminister Ben Weyts moeten we groter denken dan dat. Daarom zal het technisch en beroepsonderwijs binnenkort (deels) in VR plaatsvinden.

Dat Virtual Reality (VR) in het onderwijs een belangrijkere rol zal gaan spelen was al duidelijk. Maar wat onderwijsminister Ben Weyts betreft moeten we verder gaan. Niet alleen moeten we VR in het onderwijs integreren, het onderwijs zelf zou in Virtual Reality moeten plaatsvinden. In een persbericht laat de minister weten dat het technisch en beroepsonderwijs binnenkort in virtual reality zal plaatsvinden.

Minister Weyts heeft zich de afgelopen maanden al regelmatig laten horen. Over het Digisprong-initiatief, waarvoor 380 miljoen Euro is uitgetrokken, hebben we al vaker geschreven. De eerste 230 miljoen euro is inmiddels overgemaakt naar scholen.

Ook scholen in het technisch en beroepsonderwijs kunnen dankzij de Digisprong rekenen op een bedrag van 552 euro per leerling om ICT-toestellen te kopen en een digitale infrastructuur aan te leggen.

Met de recente aankondiging laat Weyts zien dat zijn ambities verder gaan. Hij trekt een bedrag van 6,5 miljoen euro extra uit zodat leerlingen in het technisch en beroepsonderwijs praktijklessen kunnen volgen in virtual reality. Hiermee zet de Vlaamse overheid een extra stap om de digitale achterstand van het Vlaamse onderwijs om te buigen in een voorsprong.

Virtual Reality (VR) heeft enorm potentieel

Hoewel de techniek zichzelf razendsnel ontwikkelt blijft de toepassing van virtual reality in het onderwijs nog wat steken. Zonde, zo denkt de Vlaamse regering, want Extended Reality zou een “enorm potentieel in  praktijklessen” hebben”. Virtual reality stelt leerlingen in staat om praktijkervaring op te doen die in een klassikale situatie moeilijk te realiseren is: “Met een VR-bril kunnen leerlingen bijvoorbeeld virtueel kennismaken met de allernieuwste assemblagetechnieken, levensechte brandoefeningen doen of computervaardigheden aanscherpen.”

Weyts denkt dat VR voor het onderwijs onmisbaar zal blijken: “Jongeren die op school al ondergedompeld werden in virtual reality krijgen een voorsprong op de arbeidsmarkt van de nabije toekomst.”

Niche heeft de toekomst

De minister begrijpt dat niet iedereen meteen overtuigd zal zijn van het belang van virtual reality. “Nu lijkt dit misschien nog een beetje niche, maar dit is de toekomst”, zegt de minister. “Zeker in ons arbeidsmarktgericht onderwijs zijn er tal van toepassingen denkbaar. Zo zorgen we echt voor meer onderwijskwaliteit.”