VR (Virtual Reality) volgende stap in afstandsleren?

- Jeroen Langendam

Afb: Screenshot www.frameVR.io

Is Virtual Reality (VR) de toekomst van afstandsleren? Wel als het aan Frame VR ligt. Maar dan moeten nog wel wat plooien worden gladgestreken.

De onderwijswereld is nog niet bekomen van de grote veranderingen die 2020 bracht, of de volgende ontwikkeling dient zich aan: Virtual Reality (VR). Het gaat dan niet om VR als instrument dat je in de les integreert, maar VR als platform voor het leren op afstand.

Een van de partijen die sterk inzet op VR als de toekomstige standaard is Frame VR. Dit platform biedt naast de (inmiddels bekende) ondersteuning voor pc, tablet en smartphone ook de mogelijkheid om via een VR headset deel te nemen.

Wie de site bezoekt, komt terecht in een 360 graden omgeving waarin je vrij kunt rondlopen. Als leerkracht zou je, als dit platform uitontwikkeld is, zelf een 3D-lesomgeving kunnen maken, met gezamenlijke ruimtes, plekken waar je het lesmateriaal klaarlegt en natuurlijk whiteboards om samen te werken.

De ontwikkelaars: “Frame is een 3D tool voor samenwerking en creatie. Het brengt mensen snel samen in een levensechte ruimte die je zelf kunt bouwen. Frame maakt elkaar ontmoeten en heet geven van online presentaties persoonlijker, speelser en krachtiger.”

Het wordt in ieder geval wel een stuk makkelijker, want voor Frame VR is geen aparte app nodig. Een URL is voldoende.

Minder innovatief dan het lijkt

De beloftes van de ontwikkelaars van het platform lijken bijzonder futuristisch, maar zijn in de praktijk een stuk minder innovatief. Het in 2003 gelanceerde Second Life bood reeds alle mogelijkheden waar Frame VR mee adverteert.

Hoewel die virtuele wereld ook duistere oorden herbergt die absoluut niet geschikt zijn voor kinderen, ontdekten mensen al snel dat Second Life ook voor lezingen en dergelijke ingezet kan worden. Zo nam de auteur van dit artikel deel aan verschillende lezingen over geschiedenis en literatuur, en organiseerde hij een reeks goedbezochte colleges of duurzaamheid en de energietransitie.

Leren van fouten VR voorganger

Second Life heeft de grote hype aan het begin van de eeuw echter niet waar kunnen maken. Hoewel de 3D-wereld nog altijd actief is, is het nog maar een fractie van wat het was. Frame VR kan leren van de fouten die hun voorganger maakte en zo een omgeving creëren die veiliger is dan Second Life. Want als je dacht dat zoombombing erg was, dan zul je zeker niet zitten te wachten op penissen die door je klaslokaal zweven.

Frame VR nog in ontwikkeling

Frame VR is nog volop in ontwikkeling, maar biedt reeds nu een natuurlijke online ervaring. Toch zal het bedrijf nog enkele stappen moeten zetten voordat Frame VR een volwaardig onderwijsproduct kan worden.

Het delen van een URL om deel te kunnen nemen via een gewone URL is weliswaar makkelijk, maar biedt onvoldoende controle op wie er aan sessies kan deelnemen. Daarnaast kampt VR nog met enkele nadelen (waaronder duizeligheid en hoofdpijn) waardoor niet elke leerling  goed aan de VR ervaring kan deelnemen.

Als FrameVR hiervoor een goede oplossing verzint, heeft het platform de mogelijkheid uit te groeien tot de nieuwe standaard in online leren.