STEM-speelgoed maakt slim
Van spelen met STEM-speelgoed worden kinderen slimmer. Het bereidt hen voor op een hoog-technologische maatschappij. Maar dan moeten we hen wel blijven aanmoedigen.
Dat je meer leert wanneer je plezier hebt in het leerproces is voor leerkrachten geen nieuws. Daarom zijn we bij SchoolIT zo enthousiast over leuke apps en STEAM-speelgoed waarmee je thuis en in de klas nuttige technische vaardigheden kunt leren. STEM speelgoed draagt niet alleen bij aan technisch inzicht, maar heeft nog andere voordelen.
Vrij spelen helpt brein ontwikkelen
Kinderen moeten spelen zodat hun brein zich kan ontwikkelen. Het beste is ongestructureerd spelen. Gewoon, zonder kaders en regeltjes spelen. Alleen een kind dat vrij kan spelen, zonder dat er van alles “moet” kan de wereld leren kennen.
Welk speelgoed?
De meeste ouders zien wel in dat spelen belangrijk is voor een kind. Maar hoe kies je het juiste speelgoed? Koop je gewoon alles waar je kind om vraagt, vaak omdat het kind een reclamecampagne heeft gezien? Koop je alleen speelgoed wat niet teveel kost? Of kies je alleen speelgoed waar een kind iets van kan leren?
Voor alle drie valt wat te zeggen. Een kind heeft immers weinig aan speelgoed waar het niet mee wil spelen, we zitten allemaal krap bij kas en natuurlijk willen we dat kinderen iets leren. Maar geen van deze drie invalshoeken biedt een goede oplossing.
Met STEM-speelgoed kun je alle drie deze behoeftes vervullen. Goed STEM-speelgoed is leuk om mee te spelen, redelijk geprijsd én leerzaam.
Robots
Robots zijn altijd al populair geweest. Vroeger was een robot weinig meer dan een actiefiguur met bewegende ledematen, maar tegenwoordig is een robot ook echt een robot. Zoals de LEGO Mindstorms, die je kunt programmeren om te doen wat je wilt. Dit najaar komt er een nieuwe versie van Mindstorms uit. Of wat te denken van de mTiny robot, waarmee kinderen vanaf vier jaar oud kunnen leren programmeren – en dat zonder schermtijd!
Programmeren
Het zijn niet alleen robots waarmee je kinderen kunt leren programmeren. STEM-speelgoed kan ook virtueel zijn. In Scratch kun je zelf je eigen computerspellen maken, net als in code.org en scratch. Daarover verscheen vorig jaar al een mooi artikel op deze site.
Ook in het populaire spel Minecraft kunnen kinderen al een tijdje hun eigen omgeving programmeren.
Prikkel de kinderen
De belangrijkste impuls voor groei zit hem echter niet in het STEM-speelgoed. De belangrijkste impuls komt van ons: onderwijzers en ouders. Hoe mooi het speelgoed ook is, zonder uitdaging en stimulans verliest een kind zijn of haar interesse. Het is onze taak om kinderen te blijven uitdagen.
Daarvoor moeten we ook bij onszelf ten rade gaan, want onbewust blijken volwassenen meisjes minder te stimuleren om met STEM-speelgoed te experimenteren. Zonde, want jongens en meisjes beginnen met hetzelfde enthousiasme voor STEM. Het is aan ons ervoor te zorgen dat ze dit enthousiasme blijven houden, zodat ze goed voorbereid onze hoog-technologische wereld betreden.