Drie manieren om kinderen te leren programmeren
Programmeren wordt steeds vaker onderdeel van het curriculum op zowel basis- als middelbare scholen. Kinderen ontwikkelen niet alleen een robot of app, maar ook een beter probleemoplossend vermogen.
Er zijn verschillende programma’s en methodes die kinderen kennis laten maken met de concepten achter het ontwerpen en ontwikkelen van een computerprogramma. We vergelijken vandaag twee websites en een app: code.org, scratch en Tickle.
Code.org richt zich op het namaken van onder kinderen populaire spelletjes, zoals Angry Birds en Minecraft. Er zijn ook lessen die kinderen hun eigen app, programma of spel laten maken. Code.org is een non-profit die ondersteund wordt door techgiganten, zoals Bill Gates, Microsoft, Google en Amazon. Kinderen leren wat er voor nodig is om hun favoriete karakters te laten bewegen in een wereld die ze zelf aan kunnen passen. De lessen zijn beschikbaar in meer dan twintig talen, waaronder Nederlands en Frans. Er zijn lessen beschikbaar voor kinderen van 4 tot ongeveer 13 jaar oud. Code.org biedt ook The Hour of Code aan, lessen van ongeveer een uur, om kinderen kort kennis te laten maken met programmeren.
Scratch.com is een website met een project ontwikkeld door het medialab van de Amerikaanse universiteit MIT. Kinderen leren met behulp van ‘Legoblokjes’ met tekst animaties, spelletjes en verhalen maken. Scratch is geschikt om de logische denkwijze achter het maken van een programma te onderwijzen, en laat veel over aan de creatieve vermogens van de gebruiker, maar beperkt zich enigszins door alleen 2d-spellen mogelijk te maken. Het is beschikbaar in meer dan 40 talen, waaronder Nederlands en Frans. Scratch richt zich op kinderen van 8 tot 16 jaar.
Tickle is een app waarmee kinderen onder andere robots, arduino’s en drones kunnen besturen. Het programmeren werkt op dezelfde ‘legoblokjes’ manier als scratch. Kinderen vanaf ongeveer 8 jaar kunnen de app gebruiken. De app is beschikbaar in het Nederlands, Engels en Frans en kan gebruikt worden op iphone en ipads. De gebruiker begint door een aantal handleidingen en voorbeelden te volgen, en leert gaandeweg ook hoe hij of zij hun eigen idee kunnen verwezenlijken. De app is gratis te downloaden, maar om alle lessen te kunnen volgen dienen ‘shells’ aangeschaft te worden.