Smart Education @ Schools awards voor drie bottom-up projecten

- David Van Waeyenberghe

Tijdens het Learning Bytes Festival heeft Smart Education @ Schools drie lopende projecten in de kijker gezet. De drie ‘bottom-up’-projecten kregen een award voor het traject dat ze sinds 2022 afleggen met het innovatieprogramma van imec, in samenwerking met de Vlaamse overheid.

Smart Education @ Schools heeft als missie om ideeën van leerkrachten te vertalen naar tools die een zichtbare impact hebben op het Vlaamse onderwijsveld. Leerkrachten uit het basis, secundair en volwassenenonderwijs kunnen bij het programma aankloppen met een wild idee over hoe technologie een didactische nood kan oplossen. Geselecteerde projecten krijgen 75.000 euro om, met begeleiding van bedrijven, onderzoekers en vzw’s, een proof of concept te ontwikkelen.

Leerkracht centraal

Het innovatieprogramma loopt intussen al zeven jaar. In die tijd ondersteunde het al een portfolio van twintig unieke projecten bij elkaar. Leerkoffers voor het veilig inoefenen van vaardigheden rond elektrische aandrijvingen bijvoorbeeld. Of lesmateriaal dat AI uitlegt aan de hand van biologie. “De resultaten zijn divers en innovatief maar bovenal bewonderenswaardig”, zegt projectmanager Astrid Monteyne. “Cruciaal is dat de stem van de leerkracht centraal blijft.”

Tijdens het Learning Bytes Festival kondigde Monteyne aan dat er vijf nieuwe projecten zijn geselecteerd die binnen een maand officieel van start gaan. “We kunnen er nog niet veel over kwijt, maar een tip van de sluier licht ik graag op. Een team zal dictees in het lager onderwijs automatisch laten verbeteren via handschriftherkenning. Een ander team zal een VR-tool ontwikkelen voor het oefenen van het scheren van hagen. Wilde ideeën opnieuw die streven naar een reële impact op de klasvloer.”

lees ook

Twee projecten uit Smart Education @ Schools vallen in de prijzen

Projecten in de bloemetjes

Smart Education @ Schools zette tijdens het festival dus drie projecten in de kijker. “Het gaat om drie teams van scholen die in 2022 met elke hun eigen verhaal en specifieke didactische uitdaging bij ons aanklopten. Zoals het goede indieners betaamt, kwamen ze ook meteen met een oplossing voor de dag. Een innovatieve oplossing, op maat van ons Vlaams onderwijs.” De drie projecten zijn:

  • Smaaksensaties in XR: Eetmomenten in het buitengewoon onderwijs verlopen vaak moeilijk. Het team van De Zonneroos, De Parels en De Kim ontwikkelde samen met Dexr een XR-applicatie waarbij omgevingsprikkels worden weggenomen en de leerling stapsgewijs goede eetgewoontes aanleert. De gefaseerde aanpak (van VR naar AR naar minimale simulatie) zorgt voor een gepersonaliseerd traject per leerling, aangepast aan de specifieke behoeften.
  • Hydreg: Er komt weldra een nieuwe wetgeving op de inregeling van verwarmingsinstallaties. Ondanks nieuwe leerplandoelstellingen om de installatieprofielen voldoende voor te bereiden, is het onderwijs er (nog) niet klaar voor. Het team van GTI Mortsel, PTS Boom en Opleiding & Techniek ontwikkelde samen met Dexr een applicatie waarbij leerlingen verwarmingsinstallaties virtueel leren inregelen.
  • Vitale 5 van elektriciteit: Volgens de leerplandoelen van elektrische installaties in het secundair moeten leerlingen een laagspanningsnet kunnen veiligstellen. Dat brengt de nodige veiligheidsrisico’s met zich mee en didactische opstellingen kosten veel. Het team van VTI Roeselare en Bernardustechnicum Oudenaarde ontwikkelde met Nanopixel een VR-applicatie waarbij leerlingen een laagspanningsnet op veilige én onbeperkte manier kunnen veiligstellen. Elke leerling krijgt meteen gerichte feedback.

“De drie projecten stonden op de expo van het Learning Bytes Festival en werden voor het eerst getoond aan het grote publiek. Ze zitten alle drie in de laatste maand van ontwikkeling. De bezoekers gaven heel wat positieve feedback. Dat was heel fijn om te zien en volledig terecht. Het zijn drie geslaagde projecten waar ik toch wat trots op ben. Ik kijk al uit naar de volgende vijf projecten die binnenkort starten”, besluit Astrid Monteyne.