Port of Antwerp-Bruges lanceert Fortnite-module om jongeren dichter bij de haven te brengen
Port of Antwerp-Bruges lanceert Fortnite-module om jongeren dichter bij de haven te brengen
Met een eigen spelmodule in Fortnite wil Port of Antwerp-Bruges jongeren op een nieuwe manier laten kennismaken met de haven. In The Riftmaster ontdekken spelers via minigames hoe veelzijdig de havenwereld is, van containerterminals en logistiek tot cybersecurity en industrie. Het spel is de start van een bredere campagne die jongeren dichter bij de haven brengt en het verouderde beeld van “kranen en containers” doorbreekt.
Gaming als toegangspoort tot de haven
Uit reputatiecijfers blijkt dat 9 op de 10 jongeren zichzelf geen carrière in de haven ziet, vaak door een te beperkt beeld van de sector. Nochtans schuilt er een breed scala aan jobs achter de kades, van techniek en IT tot administratie en innovatie. Omdat meer dan de helft van de Belgen regelmatig gamet, kiest de haven bewust voor een kanaal dat jongeren écht bereikt. Volgens havenschepen en voorzitter van de Raad van Bestuur Johan Klaps is dit een bewuste keuze: “Met deze aangepaste Fortnite-module brengen we een alternatieve versie van de haven naar de leefwereld van jongeren. Zo krijgen ze hopelijk de smaak te pakken om ook jobs in de echte haven te ontdekken.”
Wie verslaat The Riftmaster?
In samenwerking met BBDO en Spacefwd werd The Riftmaster ontwikkeld. Spelers nemen het op tegen een mysterieuze tegenstander die rifts veroorzaakt in een fictieve haven. Via vijf minigames leren ze de diversiteit en dynamiek van de sector kennen. “Gaming is hét kanaal om jongeren te engageren,” zegt game-ontwikkelaar Spacefwd. “Met The Riftmaster combineren we fun en storytelling, zodat jongeren een spannend avontuur beleven én ontdekken dat de haven veel meer is dan ze denken.”
Van virtueel naar echte jobs
Het spel is gelinkt aan Havenjobs.com, het platform voor vacatures in de haven. Jongeren kunnen The Riftmaster deze week testen tijdens Students on Stage in Antwerpen (22 september) en Student Welcome Brugge (25 september). Daarna volgen online toernooien, influencersamenwerkingen en gerichte advertenties. “De war for talent is vandaag een realiteit,” benadrukt burgemeester Dirk De fauw, ondervoorzitter van de Raad van Bestuur. “We moeten creatiever zijn om jongeren te overtuigen, en gaming is daarvoor een krachtig kanaal.”
Volgens Fiona Boyle van marketingpartner BBDO maakt de game de sector tastbaar voor een generatie die veel tijd doorbrengt in digitale werelden: “Door de haven tot leven te brengen in Fortnite tonen we jongeren dat er achter de poorten van de haven inspirerende carrièremogelijkheden schuilgaan.”