Lernova lanceert AI-gedreven Studytrainer
Educatieve uitgeverij Lernova lanceerde tijdens FTI (Flanders Technology & Innovation) de AI-gedreven Studytrainer. Dat is een conversationele leer-app die gepersonaliseerde studiehulp mogelijk maakt, op maat van de Vlaamse minimumdoelen en leerplannen.
Studytrainer is gebouwd op de lesinhoud van Lernova. Het is een combinatie van interactieve en visuele elementen, lesvideo’s en tekst. Duizenden leerkrachten en tienduizenden leerlingen gebruiken die lesinhoud dagelijks in secundaire scholen. De lesinhoud die volledig conform de Vlaamse minimumdoelen en leerplannen werd ontwikkeld, dient meteen als veiligheidsbarrière voor de generatieve AI. Studytrainer versterkt de inhoud met de kracht van AI en maakt ze toegankelijk in een veilige app.
Handschoen opnemen
“Quasi elke leerling heeft een smartphone en voor ouders is schermtijd één van de voornaamste zorgen”, zegt Cedric Koslowski, CEO van Lernova. “Je kan ze op school bannen zoals her en der gebeurt, maar ze gaan niet verdwijnen. Wij nemen als uitgeverij de handschoen op, een koekje van eigen deeg voor Big Tech, een hulp voor ouders en hun kinderen. Bij verslavende social media apps wordt de tijd die je erin investeert omgezet in reclame-inkomsten, je tijd in Studytrainer zet je om in kennis en dus een goed rapport.”
De artificiële intelligentie speelt in Studytrainer op verschillende vlakken een rol. De inhoud wordt gepersonaliseerd, afhankelijk van het niveau van de leerling krijgt die meer of minder, gemakkelijker of moeilijkere inhoud. Daarnaast is er een integratie met de generatieve AI van Microsoft en OpenAI waarmee op basis van de lesinhoud open vragen worden gegenereerd. Gebruikers van Studytrainer beantwoorden die vragen en krijgen meteen gerichte feedback die door AI gegenereerd werd.
Conversationele leerhulp
“Feedback geven is zowel voor ouders als voor leerkrachten een moeilijk gegeven”, gaat Koslowski verder. “Het is intensief: hoe kan je als ouder je zoon of dochter helpen als je het zelf eerst terug moet studeren? Bovendien weet je niet wat er juist in de Vlaamse minimumdoelen staat, Studytrainer wel. We combineren door mensen gemaakte lesinhoud met de kracht van generatieve AI om tot een conversationele leerhulp te komen. Studytrainer zal je helpen om te begrijpen waarom er in jouw antwoord bepaalde onderdelen ontbreken.”
lees ook
AI-revolutie zorgt voor extra dimensie in digitale kloof
De Studytrainer zit momenteel in een eerste testfase bij honderd leerlingen. Op basis van hun feedback zal een tweede testronde, na de paasvakantie, plaatsvinden. Wie daarvoor interesse heeft, kan zich via dit formulier op de wachtlijst zetten. Meer informatie over het pedagogische aspect van Studytrainer vind je hier.