Lerarenbarometer peilt naar digitale transformatie van het onderwijs

- David Van Waeyenberghe

Fourcast for Education lanceert de tweede lerarenbarometer. Met die online bevraging brengt het de digitale transformatie van het onderwijs in kaart. Vorig jaar namen 250 leerkrachten, directeurs en ICT-coördinatoren deel aan de enquête.

Vorig jaar peilde Fourcast for Education voor het eerst in een bevraging bij leerkrachten, directeurs en ICT-coördinatoren naar de digitale evolutie in het onderwijsveld. 250 personen namen de tijd om de enquête in te vullen, waarvan de helft leerkrachten waren. Bij de resultaten viel onder andere op dat de functie van pedagogisch ICT-coördinator meer aandacht kreeg. Verder was er meer aandacht voor ICT, blended en hybride lessen en krijgt de digitale didactiek meer aandacht.

Stem geven aan leerkrachten

Fourcast for Education kwam vorig jaar met de enquête op de proppen. Niet toevallig, zo legt Hanne Vandenbroucke aan Schoolit uit. “Tijdens onze opleidingen hoorden we vaak dat de meningen, visies en ervaringen van leerkrachten over het hoofd werden gezien in het hele Digisprong-verhaal. Met de lerarenbarometer geven we hen een stem, want zij komen dagelijks in contact met de digitale transformatie in het onderwijs. Zij gaan aan de slag met de verschillende leerplatformen en digitale tools. En ze komen ook in contact met de impact van ICT op het lesgeven en leren.”

De organisatie koppelde de eerste barometer aan de SETT-beurs in Gent. “Er vonden twee rondetafelgesprekken plaats: één met de focus op het basisonderwijs en één voor het secundair onderwijs”, gaat het marketinghoofd van Fourcast verder. Een grafisch tekenaar illustreerde de standpunten en conclusies van die gesprekken in twee tekeningen (zie afbeeldingen). “De resultaten van de lerarenbarometer legden we in juni vorig jaar voor in de Commissie voor Onderwijs in het Vlaams Parlement.”

Patronen en veranderingen analyseren

Dit jaar is de lerarenbarometer terug op post, zij het met deels gewijzigde vragen. “Sommige vragen komen terug om patronen en veranderingen in één jaar tijd te analyseren. Langs de andere kant hebben we nieuwe vragen toegevoegd om dieper in te gaan op de ervaringen van leerkrachten rond ICT in de klaspraktijk. De lerarenbarometer brengt het onderwijslandschap van 2023 in kaart. Welke toestellen en platformen vinden we terug? Welke platformen en tools gebruiken de leerkrachten en hoe vaak wordt ICT ingezet om het leren en lesgeven te bevorderen?”

lees ook

1 jaar Digisprong: grote nood aan pedagogische ondersteuning ondanks positieve invloed op schoolresultaten

De nieuwe bevraging wil ook kijken of leerkrachten ICT als een meerwaarde zien. “We zijn nieuwsgierig om te zien hoe de leerkrachten de impact van ICT in de klas ervaren. Vorig jaar namen 250 personen deel. Dit jaar hopen we op 350 respondenten. De bevraging staat nog open tot aan de paasvakantie, tot en met vrijdag 31 maart om heel precies te zijn. De resultaten zullen uiteraard zo snel als mogelijk worden bekendgemaakt.”

Directeurs, leerkrachten en ICT-coördinatoren die de lerarenbarometer 2023 willen invullen, kunnen dat doen via deze link of onderstaande QR-code.