ICT-coördinator Niels Dillen neemt leerlingen en collega’s mee op stap door ‘AI-land’
Artificiële intelligentie is alom tegenwoordig in het dagelijkse leven en dus ook in de klasomgeving. Niet alleen leerkrachten, ICT-coördinatoren en directies zitten met talloze vragen over de technologie. Ook leerlingen ontsnappen de dans niet. Daarom ontwikkelde ICT-coördinator Niels Dillen een les ‘Op stap in AI-land’.
“Het is een kwestie van tijd voordat de leerlingen regelmatig met AI in contact zullen komen”, legt Niels Dillen uit. Hij is pedagogisch ICT-coördinator bij het Katholiek Basisonderwijs Lokeren en Moerbeke-Waas. Enkele maanden geleden maakten wij, via de rubriek ‘ICT-coördinator aan het woord’ al kennis met de gepassioneerde Dillen. Zijn les over AI deelt hij graag met zijn collega’s.
Toegankelijk maken
“Het opzet van de les is om leerlingen al even te laten nadenken over de technologie van AI. Uit gesprekken die ik met hen voerde, leerde ik dat ze met veel vragen zitten en nieuwsgierig zijn naar de mogelijkheden van AI. Daarnaast wou ik hen op een toegankelijke manier laten kennismaken met enkele concrete toepassingen. Daarvoor was Canva het perfecte aanknopingspunt.”
De les moet leerlingen uit het basisonderwijs vertrouwd maken met de kansen, maar ook de gevaren, die verbonden zijn aan artificiële intelligentie. De leerlingen leren na te denken over hoe ze een tekst kunnen laten verder schrijven. Ze experimenteren ook met het bewerken van foto’s en denken na over de positieve en negatieve impact dat de foto’s kunnen hebben op een ander persoon.
Niet overdonderen
De mogelijkheden van AI zijn eindeloos en net dat kan een drempel zijn voor jonge leerlingen, maar ook voor leerkrachten. “Het was voor mij belangrijk om de leerlingen en collega’s vooral niet te overdonderen”, gaat Niels Dillen verder. “Zo kunnen we AI op een rustige en doordachte manier binnenbrengen in het basisonderwijs. De grote les voor mij is dat creativiteit een grote rol speelt. Daarom stel ik voor om extra in te zetten op creativiteit en denkvermogen bij de leerlingen. Wie weet wat ze allemaal kunnen bereiken.”
lees ook
ICT-praktijkdag: Rol van leerkracht essentieel in AI-verhaal
De les ‘Op stap in AI-land’ omvat een lesfiche (gekoppeld aan ZILL-doelen), een bordplan voor in de klas en een bordplan met uitleg bij elke stap van deel één van de les. Daarnaast voorziet het pakket een stappenplan om zelf met AI in Canva aan de slag te gaan en een poster met enkele eenvoudige afspraken rond het gebruik van AI.
De les is downloadbaar via de praktijkvoorbeeldendatabank ‘uit het werkveld’ van Katholiek Onderwijs Vlaanderen en via de website van KlasCement.