Google Meet-updates maken online onderwijs beter

- Jeroen Langendam - 6 min

Online onderwijs brengt heel wat nieuwe uitdagingen met zich mee. Onder andere toegangscontrole en interactie krijgen een heel andere dynamiek. De nieuwe updates in Google Meet helpen de orde te bewaren.

Er zijn van die dingen die in het onderwijs vanzelfsprekend zijn. Wanneer je in de klas zit, is deze gevuld met je leerlingen. Van zodra er een wildvreemde binnenkomt, heb je dat meteen in de gaten. Online wordt toegangscontrole ineens een aandachtspunt. De les kan niet alleen verstoord worden doordat er mensen binnenkomen die niks in je les te zoeken hebben: ook goede interactie (zoals vragen stellen door leerlingen) kan een Google Meet-sessie verstoren.

Met een drietal nieuwe features helpt Google je om de orde in de (digitale) klas te handhaven.

Extra veiligheidsfuncties Google Meet

We beginnen bij de voordeur. Uiteraard wil je jouw Google Meet-sessies zo toegankelijk mogelijk houden voor je leerlingen, zonder dat iedereen erin kan. Met een aantal nieuwe toegangscontroles krijg je meer vat op je digitale klaslokaal.

Vooral de ‘Quick Access’ functionaliteit is uitermate handig. Met deze functie krijgen leerlingen die inloggen op hetzelfde domein als de docent directe toegang tot de les. Ook wie via de telefoon inbelt, hoeft niet langer te ‘knocken’.

Met Quick Access wordt toegang tot je Google Meet makkelijker, behalve voor wie er niets te zoeken heeft (Afbeelding: Google)

Wanneer je deze functie uitschakelt, moet iedereen eerst aankloppen voordat ze toegang krijgen . De enige uitzondering hierop zijn mensen die vooraf een uitnodiging hebben ontvangen.

Zelfs wanneer je de toegang tot je les beperkt tot enkel genodigden, kunnen er vervelende dingen gebeuren. Het zou niet de eerste keer zijn dat een leerling het scherm deelt en ondertussen een grap met de docent uithaalt. Dit kan ook beelden opleveren die mensen in verlegenheid kunnen brengen (of erger). Dat dit technisch mogelijk is, kan ervoor zorgen dat sommige leerkrachten iets minder vrij voor de groep staan.

Ook hier krijgen leerkrachten de teugels in handen. Ze kunnen voortaan instellen wie tijdens de les zijn scherm mag delen. Ook het gebruik van de chat kan door de docent worden gereguleerd.

Minder afleiding, meer privacy voor leerkracht en leerling

In de praktijk is gebleken dat niet iedereen het prettig vindt dat je via een Google Meet een kijkje bij de deelnemers thuis krijgt. Dit probleem wordt opgelost door het vervagen van de achtergrond.

Een bijkomend voordeel is dat hiermee ook minder afleiding in beeld komt. Het wegfilteren van achtergrond-geluiden was al mogelijk.

Altijd vragen stellen, zonder de flow van de les te verstoren

Een goede leerkracht weet in te spelen op de groep. Je kent je leerlingen een beetje en kunt dus inschatten wanneer je even tijd voor een vraag moet vrijmaken. Je ziet aan de groep of de vraag bij anderen leeft. Online is dat lastiger, al is het maar omdat je vragen niet altijd ziet.

De mogelijkheid om digitaal vragen te stellen werd enkele maanden geleden al aangekondigd. Inmiddels is het zo ver dat deze onmisbare functie in Google Meet is geïntegreerd.

Q&A in Google Meet: Meteen vragen kunnen stellen, zonder dat het de flow van de les verstoort. (Afbeelding: Google)

Met Q&A kunnen leerlingen hun vraag stellen in de chat. Vragen worden hierdoor meteen zichtbaar, maar verstoren de flow van je les niet. Andere leerlingen zien de vragen voorbijkomen en kunnen vragen een upvote geven, waardoor de belangrijkste vragen bovenaan komen. Zo zie je meteen welke vragen je eerst moet oppakken.

De Q&A-functie in Google Meets kan door de leerkracht worden verborgen of uitgeschakeld.

Polls in Google Meet

Het houden van korte polls is een handige tool om snel wat interactie in je les te brengen. In offline lessen is dat simpel: kies een van de honderden gratis apps, en toon die op het smartboard Online is dit iets complexer.

Inmiddels is dat ook in Google Meet mogelijk. Handig om tussentijds controlevragen te stellen om te zien of je leerlingen of studenten de stof goed hebben begrepen. Dankzij deze directe feedback kan de leerkracht zijn verhaal beter afstemmen op het niveau van de leerling.

Even snel een controlevraag stellen in Google Meet was omslachtig. Dankzij de nieuwe Poll wordt het stukken eenvoudiger. (Afbeelding: Google)

Online onderwijs-tools worden steeds beter

Door updates zoals dit laat Google zien dat ze luisteren naar de gebruiker. Het online onderwijs stelt leerkrachten voor uitdagingen waar vooraf niemand over had nagedacht. Sommige dingen waren zó vanzelfsprekend, dat we ons er niet meer bewust van waren.

Doordat techbedrijven luisteren naar dit soort signalen uit de praktijk, worden digitale onderwijstools steeds beter. Dit brengt het online onderwijs naar een steeds hoger niveau.