Meer data, minder straf

- Jeroen Langendam

Scholen die meer gebruik maken van data nemen minder vaak disciplinaire maatregelen. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Het verzamelen en gebruiken van data door scholen blijkt positieve gevolgen te hebben die groter zijn dan voorzien. Data kan scholen niet alleen helpen om leerlingen en studenten beter te begeleiden, maar het kan ook zorgen dat je minder vaak disciplinaire maatregelen hoeft te nemen.

Dat is althans de conclusie van een onderzoek van de Tulane University Education Research Alliance. Volgens dit onderzoek bij scholen die data intensiever gingen gebruiken daalde het aantal schorsingen en andere strafmaatregelen met tot wel 72%.

Voor het onderzoek werden gegevens verzameld van 70 openbare scholen in de Amerikaanse staat Louisiana die Kickboard gingen gebruiken. Kickboard is een tool waarmee de scholen data over het gedrag van leerlingen, zowel positief als negatief, kunnen analyseren. Hierdoor konden scholen eerder en pro-actief ingrijpen en hoefden minder leerlingen geschorst te worden.

Verzieken ze de sfeer niet?

Een angst van leerkrachten en ouders angstig was dat het in de klas houden van de “probleemleerlingen” schadelijk zou zijn voor de prestaties van de andere leerlingen. De druktemakers zouden, zo was de vrees, de sfeer in de klas verzieken. Hierdoor zouden leerrendementen kunnen teruglopen. Deze vrees bleek in het onderzoek ongegrond.

De prestaties van leerlingen die het onderwerp waren van een interventie bleken ook te stijgen. Dat is weinig verrassend te noemen, want elke onderwijsprofessional kent de correlatie tussen aanwezigheid in de klas en hoge toetsscores.

Nadenken over nieuwe data-gestuurde aanpak

De resultaten van het onderzoek laten zien dat leerlingen met de juiste duwtjes een stuk beter zijn bij te sturen dan we tot nu toe dachten. De resultaten nodigen dan ook uit om na te denken over het beleid van de eigen school. Mogelijk dat ook wij met de juiste data nog veel meer uit onze leerlingpopulatie kunnen halen.

Het hele onderzoek is hier (opent als PDF) te lezen. Een op het artikel gebaseerde “Policy brief” is hier te downloaden.