8 Groeifactoren voor Game-based learning

- Jeroen Langendam

Een marktonderzoek verklaart dat de groei van Game-based learning veroorzaakt wordt door een achttal belangrijke trends.

De afgelopen jaren heeft Game-based learning een steeds grotere rol gekregen in het onderwijs. De afgelopen jaren laten bedrijven die educatieve games aan het onderwijs bieden groeicijfers van gemiddeld 15% zien. In het bedrijfsleven groeit de vraag naar game-based learning ook. Vooral business simulatie-games doen het goed in het hoger onderwijs. Met deze games kunnen studenten oefenen met sales, finance, bedrijfsvoering en marketing.

Ondanks de nu al grote rol van games in het onderwijs, lijkt het erop dat we aan het begin staan van iets veel groters. Een marktonderzoek door ed-tech bedrijf Metaari voorspelt dat de markt voor deze educatieve software in 2024 ruim $24 miljard zal bedragen. Deze enorme groei van software die is ontworpen voor educatieve doeleinden komt volgens het bedrijf door een achttal factoren:

  1. Door de opkomst van Artificial Intelligence (AI) wordt er technisch veel meer mogelijk. De groei van AI vertaalt zich één-op-één in groei van game-based learning.
  2. Er is wereldwijd een groeiende vraag naar “mixed reality” educatieve spellen.)
  3. Bedrijven en particuliere investeerders zetten fors in op het opzetten van bedrijven die zich richten op educatieve games
  4. Bekende game developers en distributeurs werken steeds beter samen, op steeds grotere schaal
  5. Steeds meer grote bedrijven nemen game-based learning bedrijven over, waardoor deze sneller kunnen groeien
  6. De consumentenvraag naar serious games voor mobiele devices groeit sterk
  7. Ook het bedrijfsleven omarmt game-based learning als instrument om het personeel bij te scholen en te trainen
  8. Ontwikkeltools worden steeds goedkoper en zijn steeds makkelijker verkrijgbaar. Ook zijn online steeds meer 3D modellen, Virtual Reality (VR)-omgevingen en AI-modellen verkrijgbaar, waarop een nieuwe educatieve toepassing kan worden gebaseerd.

Ook andere factoren, zoals de aanstaande uitrol van 5G mobiel internet, blockchain en de groei van IoT zou een bijdrage kunnen leveren aan verdere groei van game-based learning, aldus het onderzoek

Het gehele rapport is te lezen op de site van de Serious Play Conferentie.