Is virtual reality de toekomst van het onderwijs?
Dat er op de dag van vandaag veel onderzoek gebeurt naar het implementeren van virtual reality in het onderwijs, weten we ondertussen. Maar hoe ziet dat er in de praktijk precies uit en wat zijn de voor- en nadelen ervan?
Het onderwijs is in versneld tempo gedigitaliseerd de afgelopen jaren, mede dankzij de coronapandemie. Virtual reality kan daar echter niet bij ontbreken. Vandaar dat er reeds veel onderzoek wordt gedaan naar het gebruik van de technologie in het onderwijs. Vorig jaar nog liet Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts weten VR te willen implementeren in het technisch en beroepsonderwijs.
VR vandaag
Vandaag de dag wordt VR vooral gebruikt in medische opleidingen om de anatomie van de mens beter te begrijpen, of om virtuele operaties uit te voeren. Ook architectuurstudenten kunnen gebouwen ontwerpen en deze in virtual reality bezoeken.
De voor- en nadelen
Virtual reality biedt leerlingen de mogelijkheid om in de praktijk te leren vanuit hun ‘luie stoel’. Je kan namelijk heel wat verschillende werelden betreden vanuit het klaslokaal. Daarnaast is leren met VR leuker dan het traditionele schoolwerk, waardoor de motivatie om te blijven leren verhoogd wordt. Studenten slaan wat ze leren met VR-technologie namelijk beter op.
Helaas kan de technologie ook tot lichamelijke klachten leiden. Denk maar aan vermoeide ogen, hoofdpijn en duizeligheid.
Wat met de toekomst?
Toch blijft de technologie vele mogelijkheden bieden voor de toekomst. Studenten zouden namelijk op virtuele excursies kunnen gaan met een VR-bril en zo het oude Rome bezoeken.
Daarnaast kan virtual reality meer betekenen in het volgen van afstandsonderwijs. Leerlingen kunnen op die manier van thuis uit in het klaslokaal plaatsnemen en les volgen. Eerder al schreven we over Frame VR, een soort platform voor het leren op afstand.
Hoewel er op dit moment al veel kan op het vlak van afstands- en hybride onderwijs, valt er toch nog veel te leren. Het lijkt er wel op dat virtual reality leerlingen optimaal voorbereidt op de arbeidsmarkt én het leren in het ‘nu’ leuker maakt.