Prijs en levensduur prioriteit bij aankoop digitaal bord

- David Van Waeyenberghe

© Twycer / www.twycer.nl

“Toestellen moeten vooral langer meegaan dan de garantie”

De digitalisering van het onderwijs kreeg met Digisprong een boost, voornamelijk met investeringen in laptops en tablets. Schoolit, CTOUCH en Marcelis brachten zes experts uit het onderwijsveld rond de tafel om te praten over het nut en de rol van digitale, interactieve borden in het klaslokaal. In dit derde en laatste deel komen duurzaamheid, veiligheid en een blik op de toekomst aan bod.


Dit artikel is het eerste stuk in een driedelige reeks rond digitale borden. Je vindt alle artikelen terug op deze themapagina.


Panel: Bertien Boon (ICT-coördinator TA Halle), Filip De Pril (directeur ICT GO! Scholengroep Brussel), Joost Dendooven (pedagogisch begeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Peter De Deyn (IT-adviseur scholen Broeders van Liefde), Louise Van Lint (verantwoordelijke Google for Education Be-Lux), Rhys Duindam (innovation manager CTOUCH).

Wanneer scholen beslissen om te investeren in een digitaal, hoogtechnologisch bord dan is het logisch dat er heel wat verwachtingen zijn gekoppeld aan het apparaat. De meerwaarde van een digitaal bord bespraken we al met het panel. Er zijn ook verwachtingen op vlak van duurzaamheid, gebruiksgemak en, niet onbelangrijk voor de ICT-coördinator, veiligheid. “Het is belangrijk om te voorkomen dat er overal data kan worden achtergelaten”, stelt Bertien Boon.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is een rekbaar begrip. Wat verstaan ICT-coördinatoren en pedagogische begeleiders onder die term? “Dat het langer leeft dan de garantietermijn, is al een goed begin. En ook dat er geen herstellingen nodig zijn”, vindt Joost Dendooven. “Dat geldt ook voor andere toestellen in scholen. Het is frustrerend wanneer een toestel vaak vastloopt of een herstelling nodig heeft. De toestellen moeten stabiel zijn, en het liefst nog weinig kosten vragen ook.”

“Een belangrijke factor voor een langere levensduur is de uniformiteit, het ecosysteem dat achter borden zit”, vult Peter De Deyn aan. “Het maakt niet uit of dat Google, Apple of Microsoft is. Wanneer leerkrachten gewoon zijn om met hetzelfde systeem te werken, dan zullen ze gemakkelijker overschakelen naar andere borden. Het is een uniformiteit die je als school de leerkrachten kan aanbieden.”

Bully proof

Wat je als school wil vermijden is dat leerlingen, bewust of onbewust, instellingen veranderen of bepaalde, weinig educatieve zaken uitspoken met het digitale bord. De monkellachjes bij de tafelgasten verraden dat  er wel al eens iets in die richting is fout gelopen. “In principe mogen de leerlingen niet aan de instellingen kunnen”, zegt Filip De Pril. “Bij ons worden borden ook in een MDM (Mobile device management) gezet. Op die manier kunnen we eenvoudig zaken afschermen.”

© Twycer / www.twycer.nl

Voor ons is het ook belangrijk dat de schermen ‘bully proof’ zijn, dat ze tegen een flinke stoot kunnen”, haalt Peter De Deyn aan. “In principe zou je met een hamer tegen het scherm mogen stoten. Misschien moeten we dat na het gesprek eens proberen?” De hamer bleef uiteindelijk in de gereedschapstas van de RWDM-klusjesman. Het panel stelde zich tevreden met de uitleg van Rhys Duindam die zei dat hij in het CTOUCH-depot ooit een ferme tik mocht geven op het glas, met enkel een kleine kras als resultaat.”

Circulaire IT

Uit het gesprek valt af te leiden dat scholen voornamelijk kijken naar de levensduur van toestellen. “Circulaire IT in scholen omvat een toestel aankopen en tot op de draad verslijten”, geeft Peter De Deyn toe. “Onze afgedankte toestellen brengen we naar een beschermde werkplaats waar verschillende componenten uit worden gehaald.” Filip De Pril noemt het ‘de derde leeftijd’. “Bij ons worden nog heel wat toestellen op dat moment overgekocht door de leerlingen”, geeft Bertien Boon mee.

Volgens Filip De Pril houden scholen nog te weinig rekening met de ‘total cost of ownership’, wat de impact van een toestel is over de volledige levensduur. “Bij een aankoop hoort altijd een marktonderzoek en de prioriteiten liggen eenvoudigweg bij prijs, opleiding en levensduur. Het ‘as a service’-verhaal neemt ook een steeds groter plaats in. Op die manier moet je als school niet meteen het volledige bedrag op tafel leggen.”

Refurbished ongekend

Een onderdeel van het duurzaamheidsverhaal in de technologie is het aanbieden van refurbished-toestellen. Zowel online als bij retailers zijn tweedehands smartphones, tv’s, etc. te verkrijgen. Rhys Duindam wil weten of die trend ook bij digitale borden is waar te nemen. Zijn perceptie is eerder dat scholen kiezen voor nieuwe toestellen. “Eerlijk, ik heb die tweedehandstoestellen nog niet aangeboden gekregen”, repliceert Peter De Deyn.

“Wij hebben er ook nog niet over gedacht”, gaat Filip De Pril verder. “De vraag is in welke staat die toestellen zich bevinden, ook al zullen er ongetwijfeld garanties aan zijn verbonden. Je mag niet vergeten dat die toestellen dagelijks ongeveer acht uur draaien. Wij geven onze toestellen ook niet meer weg. Eens ze van de klasmuur worden gehaald, dan zijn die borden helemaal opgebruikt.”

Nieuwe technologie

Aan het einde van het gesprek laten de deelnemers zich van hun meest creatieve kant zien. Hoe ziet de toekomst, zeker met de opkomst van XR en AI, eruit voor digitale borden? “Voor ons als ICT-coördinatoren zijn er veel mogelijkheden, maar hoe kijkt een aanbieder van digitale borden naar die vernieuwingen?”, vraagt Bertien Boon zich af. “Wel, alles staat of valt met de content. Zolang die er nog niet veel is, dan is de evolutie op dat vlak eerder beperkt”, weet Rhys Duindam.

Ook hier speelt eenvoud in gebruik een bepalende rol, vinden de deelnemers. “Zodra er voldoende uniformiteit is, dan zal het gemakkelijker zijn om met VR, AR en XR aan de slag te gaan. Op dit moment zijn de beschikbare toepassingen nog te weinig schaalbaar en dus moeilijk algemeen te maken in onze school”, aldus Bertien.

lees ook

De rol van interactieve borden in lager en secundair onderwijs

(Digitale) borden blijven nog even

De digitale borden zullen nog een tijd in de klaslokalen te zien en gebruiken zijn, is de overtuiging bij het panel. “De borden zorgen voor een bepaalde betrokkenheid, zowel van de leerlingen als de leerkracht. Nu is dat nog van één object naar meerdere studenten. Als technologie zoals XR blijft groeien en algemeen gangbaar wordt, dan komt het er op aan al die devices met elkaar te laten communiceren” aldus Louise Van Lint.

© Twycer / www.twycer.nl

“Klopt, de evolutie van AR en VR zal bepalen hoe lang zo een bord nog blijft hangen”, gaat Filip De Pril verder. “Als je inzet op bepaalde technologie, dan is het andere wellicht verouderd  of minder noodzakelijk. Je kan nu al het scherm van een VR-bril delen met de klas via een digitaal bord. Er komen alleszins boeiende tijden aan. De belangrijkste vraag voor het onderwijs zal zijn of het betaalbaar is.”

lees ook

Opleiding rond gebruik digitale borden van onschatbaar belang

Zes personen, zes invalshoeken: dat was de insteek van het rondetafelgesprek. Om een nieuwe technologie, zoals een digitaal bord, vlot ingang te laten krijgen is het noodzakelijk om de gebruiker goed op te leiden, maar speelt ook de prijs en de levensduur een belangrijke rol. De panelleden zijn het eens dat digitale borden nog een tijdje in (de juiste) klas mogen blijven hangen. Toch zullen aanbieders rekening moeten houden met technologieën zoals XR, en ervoor moeten zorgen dat alle apparaten eenvoudig met elkaar kunnen communiceren.


Dit is een driedelige commerciële samenwerking met CTOUCH. Voor meer informatie over de duurzaamheidsaspecten van de digitale borden van CTOUCH kan je terecht op deze website. Alle schooloplossingen van Marcelis vind je hier.