Hoe maak je een screencast van je les?

- Ilene Langen

Om je leerlingen beter bij te staan in hun leerproces, kan je een screencast of opname maken van de les of instructie die je geeft. Zo kan iedereen op zijn of haar tempo meevolgen en bijleren. Hoe je dat precies doet, lees je hier.

Een screencast of schermopname is in essentie een opname van je computerscherm. Daarnaast horen de kijkers ook je stem. Je kan zo’n opname dus in de klas gebruiken om een bepaalde instructie te geven, maar ook tijdens afstandsonderwijs biedt het een interessante oplossing. Leerlingen krijgen namelijk de tijd om op eigen tempo een les te volgen.  

Voordelen van een screencast 

Naast het geven van een instructie, kan je ook mooie illustraties en afbeeldingen toevoegen aan de opname. Zo kunnen bepaalde onderwerpen nog beter verduidelijkt worden. Verder kan je een screencast ongelimiteerd opnieuw gebruiken. Het is dus een duurzaam initiatief dat je op termijn minder planlast bezorgt.  

Leerlingen kunnen bovendien thema’s herbekijken die ze niet zo goed begrepen hebben. Door herhaling krijgen ze dat moeilijk stukje theorie misschien toch onder de knie.  

lees ook

Video is populair bij leerlingen én onderwijsprofessionals

Hoe ga je te werk? 

Maak je werkplek klaar  

Eerst en vooral is het belangrijk om je werkplek te voorzien op het maken van een screencast. Een goede microfoon kan hierbij belangrijk zijn, naast de beeldkwaliteit van je webcam. De connectie tussen leerkracht en leerling is namelijk van groot belang, dus hij of zij kan je maar beter goed horen en zien.   

De plek waar je opneemt, is ook best zo rustig mogelijk met weinig afleiding op het scherm. Zorg er dus voor dat er zich achter jou niets storend in beeld bevindt, maar ook dat het bureaublad van je computer ordelijk is wanneer je switcht tussen vensters.  

Kies de juiste software 

De belangrijkste stap bij het maken van een screencast is het kiezen van de juiste software. Hiervoor heb je programma’s nodig die een schermopname maken en daarnaast het geluid opnemen dat bij de beelden hoort. Idealiter kan je met de software ook de beelden bewerken, zodat je van alles een mooi geheel kan maken (en stukken kan knippen indien nodig).  

Screencast-o-matic is een goede tool om eraan te beginnen en laat je opnames maken op verschillende toestellen met meerdere camera’s tegelijkertijd. Er is een gratis versie beschikbaar, maar met de betalende versie kan je natuurlijk meer spelen.  

Open de noodzakelijke vensters 

Voor je begint op te nemen, dien je alle presentaties, afbeeldingen of internetpagina’s klaar te zetten die je wil gebruiken tijdens de les. Zo hoef je maar met een paar simpele muisklikken tussen vensters te bewegen.  

Ook is het handig om de hoofdpunten van wat je wil vertellen op een blad te noteren, zodat je zeker niets overslaat tijdens de opname.  

Doe een test of begin er meteen aan 

Sommige leerkrachten zullen er meteen aan willen beginnen, anderen hebben misschien nog wat oefening nodig. Je kiest zelf hoe je te werk gaat en of je later wat meer tijd wil steken in het bewerken van de opname. Wanneer je een test doet, heb je wel de mogelijkheid om te zien of je beeld en geluid goed werkt zonder al te veel gepiep en gekraak.  

Wanneer je de opname begint te bewerken, haal je best alle lange pauzes eruit en kan je er voor kiezen om het geluid opnieuw op te nemen wanneer iets niet goed verstaanbaar is. Ook muziek toevoegen is zeker een optie.  

Upload je video  

Als je klaar bent en je video op punt staat, kan je deze best delen in MP4-formaat. Dat kan namelijk op de meeste toestellen makkelijk bekeken worden. Nog beter zou zijn om het filmpje te delen op YouTube of het up te loaden in een LMS zoals Google Classroom.  

lees ook

Haal meer uit je LMS

Nog enkele tips 

Een introductie van wie je bent of wat er vandaag op de planning staat, is altijd een goede zet. Daarnaast kan je een outro maken om de video professioneel te laten ogen. Zorg er ook voor dat je niet afgeleid bent tijdens het maken van de screencast en steek wat humor in het filmpje. Op die manier blijf je de aandacht van je leerlingen behouden.  

Tot slot is het niet verboden om een pauze te nemen tijdens de opnames. Je kan dit toch uit de video knippen (en het bezorgt je wat meer rust).