Boek ‘Digitale Didaktiek. Hoe? Zo!’ inspireert en daagt uit

- David Van Waeyenberghe

‘Digitale Didaktiek’ is de jongste telg in de reeks ‘Hoe? Zo!’ van Lannoo Campus. De twee auteurs (Griet Bogaert en Mitte Schroeven) staat beiden al jaren voor de klas, eerst bij jongeren nu bij leerkrachten (in opleiding). Hun passie voor het inzetten van digitale middelen als leshulpmiddel bracht hen bij elkaar, met dit vlot lezend boek tot gevolg.

De twee auteurs en docenten zijn ‘early adopters’ wanneer het gaat om nieuwe technologieën. Ze leerden elkaar trouwens kennen in een Facebookgroep voor leerkrachten. Met dit boek willen ze in de eerste plaats collega’s inspireren en uitdagen. Op voorwaarde dat de gebruikte digitale tool weldegelijk een meerwaarde heeft op het leereffect. “We nodigen lezers uit om nieuwsgierig te zijn naar de mogelijkheden, maar ook om kritisch te blijven. Denk na waarom je een bepaalde (leer)activiteit selecteert – met of zonder technologie”, aldus Griet Bogaert.

Griet Bogaert en Mitte Schroeven. Foto: Charles Derre

“Het schrijven van het boek was soms een zoektocht”, gaat Bogaert verder. “Gelukkig hadden we daarvoor elkaar, maar ook de vele collega’s en Digidoeners die ons inspireerden. Voor mezelf was het een soort ‘vastzetten’ en structureren van alles wat ik de voorbije jaren leerde, hoorde en besprak met anderen. Dat is een fijn gevoel, zeker omdat we denken dat we er anderen mee kunnen helpen.”

Vier profielen

Mitte Schroeven (Thomas More, Howest) en Griet Bogaert (Howest) deelden hun boek op in drie delen, die telkens vertrekken van drie verschillende profielen:

• Digidummy is bereid nieuwe tools en apps te verkennen, maar weet niet altijd hoe
  • Digidurver omarmt de mogelijkheden en experimenteert graag met nieuwe toepassingen
  • Digidenker erkent de meerwaarde om leerefficiëntie te vergroten en beslist mee over het pedagogisch-didactisch ICT-beleid

De auteurs schreven het praktische boek voor deze drie profielen en voegden er telkens enkele ‘best practices’ aan toe. Dat zijn voorbeelden van ‘Digidoeners’, personen die op vaak eenvoudige manier digitale toepassingen omzetten in de klaspraktijk. Eén van die digidoeners, Bart Van Bossuyt, kreeg de voorbije weken verschillende awards voor de manier waarop hij zijn aardrijkskunde les visualiseert.

“We zijn vooral blij met alle bijdragen van de Digidoeners. Dat is een grote meerwaarde voor ons boek”, zegt Mitte Schroeven. “Zelf zijn we heel tevreden met het resultaat. We wilden een handig, overzichtelijk boekje maken waar leerkrachten in kunnen grasduinen. Griet heeft naar het schijnt al ideetjes voor een volgend boek. Ik laat het voorlopig wat bezinken. We blijven sowieso bijleren en de technologie verandert continu, dus wie weet…”

Doel boven tool

‘Digitale Didaktiek’ is geschreven vanuit het Europees Referentiekader voor Digitale Competenties voor leerkrachten (DigCompEdu).  Elk deel van het boek start met de bedenking waarvoor je digitale technologie al dan niet zou kunnen gebruiken. Bogaert en Schroeven blijven hameren op de noodzaak aan meerwaarde. Pas daarna duiken de auteurs dieper in de beschikbare tools, al blijven die voorbeelden louter ter inspiratie.

Nieuwe oproep Digitale School focust op leerkracht van de toekomst

De praktische en goed onderbouwde leidraad ‘Digitale Didaktiek. Hoe? Zo!’ (29,99 euro) is verkrijgbaar via Lannoo Campus.