Econocom focust op onderwijs met overname B2B-tak Switch

- Michaël Aussems

Econocom neemt de B2B-divisie van Apple-specialist Switch over. Het bedrijf wil met de overname zijn positie in de educatieve markt verstevigen.

Econocom Belux wordt eigenaar van de B2B, Education en Professional Services-divisie van Switch. Switch is vooral gekend als Apple-reseller en heeft 21 winkels in het straatbeeld. Die blijven wel eigendom van het bedrijf. Switch moest vorig jaar op zoek naar een overnemer omwille van een dreigend faillissement. Verzekeraars Sfam nam toen de hele onderneming over, maar heeft klaarblijkelijk geen interesse in de zakelijke tak.

Die tak past dan weer wel bij Econocom, dat de ambitie heeft om zijn aanwezigheid in de educatieve markt flink te verstevigen. Het bedrijf is al actief bij verschillende publieke en private instellingen voor de integratie van toestellen en oplossingen voor studenten en docenten. Econocom krijgt er met de overname nu een ‘Apple Authorized Education Specialist’-licentie bij, bovenop de ‘Apple Authorized Enterprise Reseller’-licentie die het bedrijf al in handen had.

Expertise in de educatieve sector

Econocom neemt alle bestaande contracten van Switch over zodat de dienstverlening gegarandeerd blijft. 26 medewerkers maken mee de overstap.” Met de komst van het Switch-team versterken we onze diensten ter zake, en zullen we ook klanten in het onderwijs optimaal ondersteunen”, vertelt Chantal De Vrieze, Managing Director van Econocom Benelux. “Hun behoeften en projecten worden immers steeds complexer.”

Ook Thierry Janssen, General Manager van Switch, zet de onderwijs-expertise van Switch in de verf: “Jarenlang heeft Switch onderwijsinstellingen geholpen bij hun digitale transformatie. We hebben via onze B2B & Education-afdeling dan ook een grote expertise opgebouwd, met een belangrijk aanbod multimediaoplossingen en -diensten. Het is deze knowhow die de aandacht trok van Econocom Belux”

Econocom geeft nog aan dat het onderwijs een belangrijke sector is voor het bedrijf. De ambitie om te groeien in de markt kadert in het beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen van de multinational, dat zo de digitale kloof in het onderwijs wil verkleinen.