Stencyl: uitgebreider dan Scratch

- Jeroen Langendam

Programmeren met code-blocks is trending in het onderwijs. Veel is al gesproken en geschreven over Scratch. Maar er zijn ook andere aanbieders, die soms uitgebreider zijn. Zoals Stencyl.

De afgelopen maanden hebben we met grote regelmaat geschreven over tools om kinderen op een leuke manier te leren programmeren. Vooral het programmeren met codeblocks is veel aan bod gekomen. De naam Scratch is in die context al vaak genoemd.  Maar ook andere apps bieden de kans om te programmeren met blokken. GameSalad bespraken we kort geleden al. Ook Small Basic Online van Microsoft, dat tussen “echt” programmeren en codeblocks positie heeft ingenomen kwam eerder deze week al eens langs.

Het aanbod aan intuitieve programmeer tools is echter veel groter dan enkel dit lijstje. Zo is er ook Stencyl. Ook dit programma draait om het bouwen van games met blokken code. Deze code kun je niet alleen gebruiken om gedragsregels van het spel te bepalen, maar je kunt er ook een eigen omgeving mee bouwen. Als dat iets teveel van het goede is, kun je ook gebruik maken van een uitgebreide collectie objecten die door andere gebruikers zijn gebouwd, een afbeeldings editor en meer.

Deel je game

Games die helemaal afgerond zijn kunnen afhankelijk van het gekozen abonnement worden gedownload als Flash-game (Indie-abonnement, 99 dollar per jaar), waarna ze stand-alone gespeeld kunnen worden.

Je kunt er ook voor kiezen ze te uploaden naar de Stencyl-cloud (alle abonnementen). Betalende gebruikers die voor het Studio-abonnement kiezen (199 dollar per jaar) kunnen hun spellen ook spelen (en in theorie verkopen) via de iStore of AppStore.

Uitgebreider dan Scratch

Leerkrachten die zowel Stencyl als Scratch hebben gebruikt noemen Stencyl de optie met meer functionaliteiten. Dat heeft voor- en nadelen. Vooral voor kinderen die al een neus voor techniek hebben is de interface erg intuïtief. Voor kinderen die nog geen enkele ervaring met programmeren hebben, zorgt  de enorme overdaad aan functies dat ze wat overweldigd worden. Vooral in de beginfase is het daarom belangrijk om contacturen te roosteren om de werking van het programma uit te leggen en frustratie en demotivatie te voorkomen. De door Stencyl gemaakte tutorials kunnen als leidraad dienen bij het maken van eigen (vertaald) materiaal.

Stencyl - website
De homepage van de website van Stencyl.

Hoe gebruik je Stencyl in de klas?

Natuurlijk kun je Stencyl inzetten voor een korte serie lessen over programmeren. Ruwweg 15-20 contacturen zijn genoeg om te leren hoe het programma werkt. Maar het echte leren begint pas wanneer je –met de basisvaardigheden onder de knie- echt aan het ontwikkelen gaat.

Gebruik Stencyl als rode draad in een semester-lang lesprogramma “Game Development” (eventueel als keuzevak of extra-curriculaire activiteit). Geef elke leerling een eigen computer om op te werken en begin met de basis om uiteindelijk af te ronden met een volledig zelf-ontwikkeld spel.

Aangezien Game Development tot de verbeelding spreekt, en weinig kinderen trotser maakt dan de bewondering van leeftijdsgenoten is Stencyl een mooie tool om kinderen op een leuke manier bezig te houden. Ze leren alles over programmeren, maar hebben niet eens door dat ze op school zitten. Zo leuk is het.

Gratis of betaald

Je kunt de gratis versie van Stencyl hier downloaden en meteen aan de slag gaan. Hier kun je ook upgraden naar één van de betaalde versies van de tool.