Sphero neemt littleBits over
Sphero koopt littleBits, voor een niet nader genoemd overnamebedrag. Daarmee wordt Sphero marktleider in het onderwijs voor wat betreft STEAM-lesmethodes.
Kort geleden introduceerde littleBits haar onderwijsproduct littleBits Classroom. Met dit online platform kunnen scholen het onderwijs volgens de STEAM-filosofie nog eenvoudiger vormgeven. In Classroom bood het bedrijf een grote hoeveelheid lesmateriaal aan.
Daarmee zette littleBits een belangrijke stap in de concurrentiestrijd met Sphero. littleBits heeft als voordeel ten opzichte van Sphero dat het programmeerwerk tastbaar wordt gemaakt. Je programmeert niet alleen op het scherm, maar bouwt kleine robotjes.
Scholen primaire doelgroep Sphero
De bedrijven verkopen een klein aantal producten aan consumenten. In de meeste gevallen zijn dit ouders die het belangrijk vinden dat hun kinderen in aanraking komen met technologie.
De grootste focus ligt echter op scholen. Niet alleen hebben scholen elk jaar opnieuw behoefte aan uitdagend en boeiend materiaal voor het onderwijs in Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics (STEAM), ze hebben ook jaarlijks een budget voor het vervangen van lesmethoden. Scholen zijn voor beide partijen dan ook de belangrijkste doelgroep.
Sphero lijkt besloten te hebben dat de onderwijsmarkt niet groot genoeg is voor beide bedrijven en heeft littleBits overgenomen. Over de hoogte van de koopsom is niets bekendgemaakt.
6 miljoen scholieren
De twee bedrijven verkochten hun producten jaarlijks aan ruim 35.000 scholen. Hiermee bereikten ze ruim 6 miljoen scholieren en 65 duizend leerkrachten. De totale omzet tot nu toe bedroeg meer dan een half miljard. Het nieuwe bedrijf wordt marktleider in het onderwijs.
Paul Berberian, CEO van Sphero zegt in het persbericht over de overname dat de bedrijven samen ‘een nog grotere impact hebben door de best mogelijke oplossing te bieden – of het nu gaat om het programmeren van een robot om uit een doolhof te komen of om het maken van een electronische synthesizer. Er zijn oneindige mogelijkheden om te leren – en ze zijn allemaal leuk’.
Het is te verwachten beide bedrijven hun aanbod steeds meer met elkaar integreren. Hierdoor kan een product ontstaan dat de sterke punten van beiden bevat. Een risico van de overname is wel dat de concurrentie op de markt afneemt, waardoor Sphero de prijzen kan verhogen.