Scheikunde en biologie begrijpen dankzij interactieve 3D-modellen

- Fleur Arkesteijn

Het onderwijzen met behulp van augmented and virtual reality in de klas wordt steeds meer wijdverspreid. Een Amerikaans onderwijsplatform, lifeliqe, gebruikt meer dan duizend modellen om verschillende concepten te verduidelijken.

Leerkrachten kunnen het platform op verschillende manieren gebruiken. Dr. Michael Carter, schooldirecteur en specialist in innovatief onderwijs, werkte samen met het bedrijf om lesplannen te ontwikkelen. Er zijn honderden lesplannen en  programma’s verdeeld over zes verschillende ontwikkelingsfases. Het platform richt zich op de bovenbouw van de basisschool en middelbare scholen.

Een lesplan bevat een of meer 3D-modellen, afbeeldingen, informatie en activiteiten. Voor leraren die zich liever aan het standaard curriculum houden, is er tevens de mogelijkheid losse 3D modellen te zoeken op trefwoord. De modellen kunnen geïntegreerd worden in PowerPoint, elektronische leeromgevingen of ebooks die via het platform gemaakt kunnen worden. Dit laatste bewijst zich overigens als een vrij omslachtig proces.

YouTube-kanaal

Op het YouTube-kanaal van het platform zijn tutorials te vinden, die leerlingen en leerkrachten uitleggen hoe de modellen werken en hoe ze zelf nieuwe modellen kunnen creëren of bewerken met behulp van Augmented Reality. Leerlingen kunnen op het platform ook zelf aan de slag: ze kunnen de modellen bewerken en zien bewegen, achtergrondinformatie opzoeken en met behulp van augmented reality kunnen ze zelf video’s en foto’s creëren.

Gezien de prijs van het platform is het momenteel nog onwaarschijnlijk dat ze dit thuis kunnen proberen. Een nieuwe samenwerking met Unity moet er tevens voor zorgen dat leerlingen de concepten thuis kunnen toepassen. Met behulp van lifeliqe leren ze de concepten aan. Als ze dit lastige proces onder de knie hebben, kunnen ze vervolgens thuis verder bouwen let de open-source engine van Unity.