Roblox haalt 150 miljoen dollar op in financieringsronde
Na het ophalen van 150 miljoen dollar is Roblox 4 miljard waard. Het bedrijf zal naar verwachting een sterke groei laten zien.
Roblox is een online platform waar kinderen hun eigen spellen kunnen ontwerpen. Roblox ziet het als haar missie is om de hele wereld samen te laten spelen. Maar het gaat verder dan spelen, want kinderen leren met het platform ook programmeren. Het bedrijf lijkt succesvol in haar opzet. Met meer dan 115 miljoen gebruikers die maandelijks inloggen, heeft het een levendige community.
Deelnemers kunnen dankzij de veelzijdige editor niet alleen hun eigen games ontwerpen en programmeren, ze kunnen de games ook met elkaar delen. Het is zelfs mogelijk om spellen aan elkaar te verkopen en zo wat geld te verdienen.
Dankzij een aantal slimme veiligheidsmaatregelen zorgt Roblox ervoor dat ouders hun kinderen met een gerust hart online kunnen komen. Bovendien hebben ouders een aantal extra parental controls, waardoor de online veiligheid van hun kinderen gegarandeerd is.
Doordat het leuk, uitdagend en veilig is, heeft Roblox alle troeven in handen om uit te groeien tot een van de grootste spelers die zich richt op kinderen. Volgens het bedrijf zelf speelt de helft van de Amerikaanse kinderen regelmatig op ROblox
WSJ: Roblox is 4 miljard dollar waard
Roblox heeft ook financieel goede vooruitzichten. Zo heeft het al een paar financieringsrondes achter de rug. Deze maand heeft het bedrijf bij haar negende financieringsronde (in de VS bekend als “Series G funding”) een bedrag van 150 miljoen dollar opgehaald.
Nieuwe investeerders zijn onder meer het Chinese technologiebedrijf Tencent en Temasek, een Singaporees staatsbedrijf. Ook durfinvesteerders, zoals Altos Ventures en Meritech Capital die eerder al geld in het bedrijf staken hebben extra kapitaal ingelegd
The Wallstreet Journal (WSJ), een bekend financieel dagblad, stelt dat de financiële injectie de waarde van Roblox naar $4 miljard dollar brengt.
Educatief
Ook in het onderwijs heeft Roblox inmiddels haar entree gemaakt. In 2018 startte het bedrijf een educatief programma. Sindsdien biedt het verschillende gratis resources, zoals tutorials en programmeerwedstrijden. Ook biedt het bedrijf online “programmeerkampen”, waar kinderen programmeerlessen krijgen van professionals. Maar Roblox gaat verder dan enkel de “hard skills”.
Ook soft skills, zoals digitaal burgerschap en netiquette zijn op het platform onderdeel van het aanbod. Het bedrijf bereikte tot en met 2018 ruim 650.000 leerlingen en studenten. Dit aantal werd in 2019 verdubbeld.
Behalve het organiseren van eigen evenementen, biedt Roblox onderwijzers een uitgebreid curriculum waarmee je programmeerlessen op een leuke manier kunt vormgeven.
Na de laatste kapitaalinjectie, in combinatie op de huidige nadruk op afstandsonderwijs, ligt het voor de hand te verwachten dat het bereik van Roblox in 2020 explosief zal toenemen.