Hoe Immersive Reader kinderen aan Homerus krijgt
Microsofts’ Immersive Reader wordt op steeds meer plekken gebruikt. En het werkt. Kinderen die voorheen met tegenzin lazen, krijgen er plezier in. Dit blijkt uit een Argentijns voorbeeld.
St. Andrew’s Scots School is een tweetalige school uit Buenes Aires (Argentinië) waar het onderwijs wordt gegeven in Engels en Spaans. Zoals bij elke goede school zijn de leerkrachten erg betrokken bij de groei en bloei van hun leerlingen. Omdat elk kind uniek is, geloven de onderwijsprofessionals van de school sterk in differentiatie: onderwijs op maat dus, met tools op maat.
Zo gebruikt de school Immersive Reader om kinderen met een achterstand te helpen groeien. De school gebruikt de tool voor kinderen met dyslexie, ADD en andere diagnoses.
Het gebruik van Immersive Reader voor leerlingen met dyslexie begon met een paar voorzichtige stappen in mei 2019. De verwachtingen waren hoog. De leerkrachten verwachtten dat de leerling zich meer betrokken voelde bij de tekst en dat Immersive Reader behulpzaam zou zijn bij verschillende leerstijlen.
Leerlingen enthousiast
Die verwachting lijkt uit te komen. Leerlingen zijn enthousiast: “De app helpt me enorm als ik mijn huiswerk maak, want het leest me voor wat ik niet snap. Ik ben niet zo goed in lezen. Vaak snap ik het niet als ik lees, maar als ik het hoor wel.”
Ook leerkrachten zijn te spreken over Immersive Reader en zijn verheugd over de invoering omdat ze zien hoe leerlingen veranderen van iemand die lezen haat, naar iemand die met plezier leest. Een leerling las zelfs vol enthousiasme de “Odyssee”, een boek waar maar weinig leerlingen zich (vrijwillig) aan wagen: “Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik zelf een heel boek lees. Ik kan het niet geloven! Geweldig!”
De inzet van Immersive Reader om kinderen aan het lezen te zetten heeft dus positieve resultaten waar zelfs de ontwikkelaars bij Microsoft verbaasd van zullen staan.