ChatGPT verboden in New Yorkse scholen

- David Van Waeyenberghe

Het educatieve departement van de stad New York heeft het gebruik van het AI-taalmodel ChatGPT verboden op toestellen en netwerken van scholen. De beslissing is genomen omdat het departement valsspelen en foute informatie vreest.

ChatGPT blijft de gemoederen beroeren. Het door artificiële intelligentie gedreven taalmodel zorgt van bij de release, begin december vorig jaar, voor controverse. Volgens de ene gebruiker is het model een noodzakelijke vernieuwing binnen het onderwijs. Voor anderen is ChatGPT des duivels. Tot die laatste groep behoort blijkbaar het onderwijsdepartement van de stad New York. Het gebruik van de Chatrobot is geblokkeerd op de netwerken en toestellen van de scholen.

Schrik zit er goed in

Het New York City Department of Education vreest dat de AI-tool de leerwaarde van studenten zal beschadigen. “Het verbod is te wijten aan de mogelijk negatieve gevolgen voor het leren van leerlingen en de zorgen over de veiligheid en nauwkeurigheid van de inhoud”, aldus woordvoerder Jenna Lyle in The Verge. “Hoewel de tool in staat is om snel en gemakkelijk antwoorden te geven op vragen, bouwt het geen kritische denk- en probleemoplossende vaardigheden op. Die zijn nochtans van essentieel belang voor academisch en levenslang succes.”

lees ook

AI-taalmodellen: bedreiging of verrijking voor het onderwijs?

De revolutionaire chatrobot is geblokkeerd op alle servers, netwerken en toestellen van de New Yorkse scholen. Toch kunnen de studenten ChatGPT nog altijd gebruiken via hun persoonlijke toestellen. Door het verbod in de scholen, laait de discussie over het gebruik en nut van het taalmodel nog verder op. Naast juistheid van informatie en het eenvoudig verkrijgen van complete teksten, blijft er veel te doen over aspecten zoals plagiaat en auteursrechten.

Stel de juiste vraag

Niet iedereen in het onderwijsveld is dezelfde mening toegedaan als het onderwijsdepartement in New York. Voor veel leerkrachten is het taalmodel een evolutie in het leren en moet de technologie net worden omarmd. Door de juiste vragen te stellen of opdrachten te geven, kan de leerontwikkeling bij studenten net vergroten. Zowel in Vlaanderen als de rest van de wereld gaan experten aan de slag om ChatGPT en andere taalmodellen op een gepaste manier te gebruiken.

Eén van hen is Joerg Storm. De Duitser werkte een lijst uit met 50 ChatGPT prompts die leerkrachten en leerlingen kunnen helpen bij het gebruik van de tool. De lijst geeft leerkrachten een flink wat praktische voorbeelden. Storm vraagt bovendien interactie van personen die met de lijst aan de slag gaan. Hij moedigt hen aan om hun eigen ontworpen prompts in de lijst te zetten en ChatGPT te gebruiken om nieuwe prompts te maken.