Bingel start in Nederland en heeft Polen in het vizier

- Cédric Van Loon

Wie in het lager onderwijs actief is, kan niet rond Bingel. Het digitale platform bestaat sinds 2011 in België en slaat zijn vleugels uit naar de rest van Europa. Scholen in Zweden en Finland gebruiken het al en in Nederland zet Bingel zijn eerste stappen. Volgende doelwit: Polen.

In België is Bingel absolute marktleider binnen het lager onderwijs. 81 procent van alle lagere scholen gebruiken het, goed voor 340.000 leerlingen. Doorheen de jaren is het digitale platform volwassen geworden en nu wil uitgeverij Van In Europa veroveren.

Vandaag is Van In al enkele jaren actief in Zweden en Finland met Bingel. Bij de lancering in schooljaar 2015 – 2016 waren er 8.121 actieve gebruikers (leerkrachten en leerlingen) in Finland, maar dat cijfer ontplofte onmiddellijk het jaar erop met 109.473 actieve gebruikers.

In Zweden is Bingel een jaar vroeger van start gegaan. In zijn tweede schooljaar (2015 – 2016) noteerde het 48.120 actieve gebruikers. Het jaar erop groeide dat aantal naar 139.295. In totaal, over alle landen waar Bingel actief is, werd de kaap van één miljoen actieve gebruikers gerond eind 2019.

De sterke groei in Zweden heeft volgens Winfried Mortelmans, CEO bij Van In, vooral te maken met de grote instroom aan nieuwe Zweden. “Bingel is heel geschikt om hen bijvoorbeeld Zweeds aan te leren en om leerlingen voor te bereiden op een aantal belangrijke oriënteringstesten die daar in het lager onderwijs verplicht zijn.”

Vlaamse innovatie

Mortelmans is trots dat een Vlaamse innovatie al zoveel leerlingen heeft kunnen bereiken. “Het verder laten groeien van Bingel vraagt om een gigantische investering omdat het onderwijs in elk land anders is. De basis is overal hetzelfde, maar de look and feel, de inhoud en de taal is overal anders.”

“Dit jaar zijn we in Nederland gestart met de uitrol van Bingel. Hoewel we dezelfde taal spreken, is er een heel groot verschil. Ook tussen Vlaanderen en Wallonië is er veel verschil. Elk land vereist een andere aanpak. In Finland heeft bijvoorbeeld 80 procent van de leerlingen in het lager onderwijs een smartphone en gebruikt die in de klas. Ter vergelijking: in Frankrijk willen ze smartphones absoluut buiten houden, zelfs in het secundair onderwijs.”

Het is volgens hem een heel interessant schouwspel om de technologische evolutie te zien binnen verschillende landen en de manier waarop alles anders wordt aangepakt. Een smartphone-app zou bijvoorbeeld in Finland een geweldig idee zijn, maar in Frankrijk duidelijk niet.  

Verdere uitbreiding

Volgend jaar breidt Bingel uit naar Polen. Welke landen daarna in het vizier komen, valt nog af te wachten. Het is vandaag vooral belangrijk om alle leermethodes in de diverse landen op punt te stellen. Bij wiskunde is één plus één overal twee, maar de leermethodes verschillen per land.

Bingel is een adaptief platform voor het basisonderwijs dat het makkelijker maakt om voor elke leerling een aanpak op maat uit te werken. Dat is de belangrijkste drijfveer in buitenlandse scholen om te kiezen voor Bingel. “De mogelijkheden die digitaal leren biedt, maken het simpel om de leerstof te diversifiëren en zo leerlingen op hun eigen niveau te laten werken”, zegt Mortelmans.