Zijn scholen tegenwoordig ‘technologiemoe’?

- Ilene Langen

Amerikaans onderzoek door het Clayton Christensen Institute rond blended learning stelt dat scholen de technologie van tegenwoordig soms liever kwijt dan rijk zijn. Van 1.074 onderwijsprofessionals uit verschillende scholen en districten plant maar 9 procent blended learning na de pandemie nog in te zetten.

Hoewel het hier om de VS gaat en niet om België, vinden we het toch een interessant onderzoek om te delen. Maar liefst 9 procent van de scholen van 1.074 bevraagde Amerikaanse onderwijsprofessionals plant blended learning nog in te zetten na de pandemie.

Digitale versnelling?

Eerst werd echter verwacht dat de pandemie digitaal leren zou versnellen. Leerkrachten dachten zelf namelijk meer gebruik te maken van het principe van de ‘flipped classroom’. Hierbij leren leerlingen de lessen thuis om in de klas oefeningen te maken en feedback te krijgen van de leerkracht.

Toch laten de resultaten een algemene daling in het toepassen van blended learning (in de VS) sinds de lente van dit jaar zien.

Te weinig capaciteit en geloof

Volgens Thomas Arnett, een onderzoeker aan het Christensen Institute, zijn scholen op dit moment onderbemand en hebben ze niet de capaciteit om in te zetten op minder bekende digitale methodes. Daarnaast zijn sommige leerkrachten ook niet overtuigd van de waarde van online leren, gezien een grote groep kinderen tijdens de pandemie achterstand heeft opgelopen.

blended learning
Bron: Christensen Institute

Digitalisering bij ons

Toch zetten hogescholen in België steeds meer in op opleidingen in digitaal leren. Ook de Digisprong draagt bij aan de digitalisering van het onderwijs en meer onderwijskwaliteit. Bovendien gaven docenten in een Acco-bevraging in mei nog aan dat de coronacrisis een positieve aanmoediging was om meer in te zetten op blended onderwijs.


Lees ook: Hoe verder? Terug naar de klas, of blended learning? – Schoolit