Signpost versterkt Europese marktpositie met strategische overname van ICONO

- Schoolit redactie

Signpost, heeft zijn tweede overname in Spanje voltooid met de acquisitie van ICONO. Deze strategische zet versterkt de marktpositie van Signpost in Spanje.

Signpost was met Campus PDI reeds aanwezig in de regio van Valencia, het bedient daar 150 privéscholen én 30 universiteiten met hard- en software. ICONO en Campus PDI zijn geografisch en inhoudelijk complementair en zullen dit jaar nog gefuseerd worden, wat Signpost in Spanje naar een top drie-positie brengt.

Signpost, met een omzet van om en bij de 200 miljoen euro, levert hardware (Academic Hardware), software (Academic Software), educatieve content van eigen uitgeverij Lernova, connectiviteit (Academic Connect powered by Proximus) en trainingen (Fourcast) aan studenten, scholen, hogescholen en universiteiten in 12 Europese landen. Signpost werkt hiervoor samen met merken zoals Microsoft, Google, Adobe, HP, Lenovo, ASUS.

Met meer dan 22 jaar ervaring in de ICT-sector voor het onderwijs en 45 medewerkers en kantoren in Madrid, Andalusië en de Balearen, heeft ICONO zich gespecialiseerd en geprofessionaliseerd in het begeleiden van scholen en instellingen in hun digitaal transformatieproces. ICONO is een van de belangrijkste educatiepartners van Google en Microsoft, Acer en Lenovo in Spanje. Het bedrijf ontwikkelt implementatieprojecten op maat voor elk type onderwijsinstelling. ICONO is daarmee een referentiebedrijf geworden in de Spaanse onderwijssector.

Het softwareplatform van Signpost, ‘Academic Software’, met meer dan 1,5 miljoen gebruikers in 12 landen, staat bekend om zijn efficiëntie en gebruiksvriendelijkheid en is nu ook beschikbaar voor ICONO-klanten. Het platform wordt soms de ‘de Spotify voor studentensoftware’ genoemd en verdeelt meer dan 1500 verschillende softwaretitels, cloud- en virtualisatieoplossingen.

Met de overname van ICONO groeit het aantal medewerkers naar 400. CEO Pere Pons en team blijven aan boord en zullen de komende jaren dit gezamenlijk groeiverhaal verder zetten. Pedro Pons, CEO van ICONO: “Met de integratie van ICONO in Signpost versterken we ons engagement tegenover onze klanten, met een breder portfolio van producten en oplossingen op maat van de scholen. ICONO en Signpost hebben hetzelfde DNA en hetzelfde commitment tegenover scholen: het verbeteren van hun werking door verantwoord gebruik van technologie, training en ondersteuning, in dienst van de leerkracht en leerling”.

Arne Vandendriessche, CEO van Signpost, voegt toe: “Onze groep streeft ernaar zich voortdurend te versterken in de diverse domeinen waarin we actief zijn, zowel organisch als via overnames. Het allerbelangrijkste is dat we educatieve klanten in Europa nóg beter kunnen voorzien in hun digitaliseringsnoden. Correct digitaliseren gaat niet enkel over IT-materiaal maar ook over scholen begeleiden deze technologie op de juiste manier in te zetten. Technologie is een middel, geen doel op zich maar kan het onderwijs wel goedkoper, beter én slimmer maken. Met Pere en zijn team hebben we nu een enorme versnelling genomen om ook in Spanje sneller te groeien.”