Odisee zet met ‘STEM-Tools!’ in op fijne motoriek bij kleuters

- Ilene Langen

Odisee wil met het STEM-Tools!-project vier- en vijfjarige kleuters in Vlaamse klassen met hoge diversiteit zelfstandig leren ontwerpen en onderzoeken via STEM-activiteiten. Op die manier trainen de kinderen hun fijne motoriek en zet het project in op cognitief inzicht.

Om de fijne motoriek van kleuters te versterken en hun zelfstandig te leren ontwerpen en onderzoeken via STEM-activiteiten, zette Odisee het STEM-Tools!-project op. Aan het project nemen vier- en vijfjarige kleuters deel uit Vlaamse klassen met hoge diversiteit.

STEM-op-taal

Eerder al zette de hogeschool in op het STEM-op-taalproject. Hierbij stelden onderzoekers vast dat vier- en vijfjarige kleuters veel moeite hadden met ontwerpen en onderzoeken, wanneer ze bepaalde materialen aan elkaar moesten bevestigen. Hierdoor was de betrokkenheid van de leerlingen niet altijd even hoog en ontstonden er minder taal- en denkstimulerende interacties.

Met STEM-Tools! besteden de onderzoekers aandacht aan effectieve en haalbare STEM-activiteiten die de fijnmotorische vaardigheden en het cognitief inzicht van kleuters verbeteren.

Muis Fer

Leerkrachten kunnen na een professionalisering van één halve dag al aan de slag met alle materialen. Er worden onderzoekskarren rond knippen en bevestigen gemaakt, waarin opdrachtkaarten zitten die de STEM-cyclus doorlopen (brainstormen, ontwerpen of onderzoeken, testen en evalueren). Het verhaal van de opdrachten is opgebouwd rond Fer, een onderzoekende muis.

Meer informatie over het project vind je hier.


Lees ook: STEM-apps voor de allerjongsten – Schoolit