Jongens en meisjes kiezen vaker voor STEM

- Ilene Langen

Maar liefst 36 procent van de leerlingen uit het secundair onderwijs kozen voor een STEM-richting afgelopen schooljaar. De Science, Technology, Engineering en Mathematics-opleiding zit daarmee in de lift en het aantal geïnteresseerde meisjes neemt gestaag toe.

Het aantal jongeren dat kiest voor STEM zit in stijgende lijn. In schooljaar 2019-2020 was dit maar liefst 36 procent van de leerlingen secundair onderwijs. Ten opzichte van het voorgaande jaar zijn dat zelfs enkele honderden leerlingen meer, zo blijkt uit de nieuwe STEM-monitor.

Het aandeel meisjes in STEM-richtingen klom ook wat hoger op de ladder, met 27,41 procent vrouwelijke instromers in de tweede graad. In de derde graad ASO steeg het aantal met 1,2 procent waardoor meer dan de helft (51,8%) van de vrouwelijke leerlingen in een STEM-opleiding vertoeft. Vorig jaar al kozen meer meisjes voor STEM, maar ook nu nog blijft er ruimte voor groei.

Minder goed rapport

De STEM-monitor geeft minder goede punten aan de BSO-instromers in STEM-richtingen, zowel in de tweede als derde graad. Het leerlingenaantal daalt ten opzichte van schooljaar 2010-2011 met zo’n 1000 leerlingen. In het TSO stijgt het met amper 0,5 procent. Bovendien zijn meisjes nog steeds ondervertegenwoordigd in het BSO en TSO. “De aandachtspunten blijven groot”, zegt minister van Onderwijs Ben Weyts. Volgens Weyts wordt er vooral op acties als Extended Reality (XR) op de arbeidsmarkt gefocust, gezien het potentieel voor praktijklessen. Leerlingen kunnen namelijk levensechte brandoefeningen doen of virtueel kennismaken met een VR-bril.

Arbeidsmarkt

De STEM-opleiding werd in het leven geroepen om jongeren te stimuleren voor wetenschappelijke, wiskundige of ingenieursrichtingen te kiezen in het hoger onderwijs. Ook technische opleidingen zoals ICT-, las- en laborantopleidingen horen hier bij. Volgens de minister heeft de Vlaamse arbeidsmarkt nood aan dergelijke profielen. Zes op de tien grootste knelpuntberoepen vragen namelijk naar een STEM-profiel, denk bijvoorbeeld aan onderhoudsmecaniciens en ICT’ers.


Lees ook: Twee STEM-apps als eerste stap naar de wetenschap – Schoolit