In de voetstappen van Anne Frank met de Oculus Go

- Fleur Arkesteijn

Micah Shippee, een doctorandus en leraar uit New York, leidde zijn leerlingen op een bijzondere manier rond door het achterhuis van Anne Frank: Hij gebruikte een virtual reality bril, de Oculus Go. Leerlingen konden hierdoor dichtbij de gevoelswereld van Anne Frank komen.

De leraar liet zijn leerlingen eerst kennis maken met de virtual reality bril door de ene helft van de klas instructies te geven, die ze vervolgens via peer-to-peer onderwijs doorgeven aan de andere helft. De kinderen hadden het volgens hem erg snel onder de knie.

Experiment

De leraar, die ook onderzoek doet naar Innovatief leren en design, legde deel van het experiment ook vast op zijn blog. Hij maakt een opname van een leerling die de tour volgt, en als kijker zien we hoe ze door de gangen van het achterhuis loopt, terwijl er teksten en informatie werd getoond.

De leerlinge is erg onder de indruk, en vertelt: “De Anne Frank House VR experience hielp me het verhaal van Anne Frank te begrijpen, omdat ik me beter voor kon stellen wat er gebeurde. Zo zag ik bijvoorbeeld hoe benauwd de kamertjes waren waarin Anne en haar familie leefden. De VR-beleving hielp me daarbij want het leek alsof ik echt in de kamer was waar Anne leefde, en het gaf me een beter idee hoe de sfeer was.”

VR-ervaring

Ze legt uit hoe ze het beleefd heeft: “Bovendien leerde ik tijdens de VR experience dat het gezin altijd stil moest zijn, en voorzichtig moesten lopen, omdat de vloeren van hout gemaakt waren en gauw kraakten. Het enige wat hen verborgen houdt, is een dunne boekenkast. Een andere manier waarop de VR experience me liet begrijpen hoe Anne zich moest verstoppen, was bijvoorbeeld dat ze niet uit het raam mocht kijken, die, gebaseerd op mijn ervaring in het VR-achterhuis tenminste, erg groot leken te zijn. Mijn conclusie is dat de VR-ervaring me dingen vanuit een beter perspectief liet zien en me beter hielp begrepen waar Anne doorheen ging.”

Shippee is enthousiast, en heeft de intentie om meer VR-ervaringen te verzorgen voor zijn school. In Nederland en Belgie worden verschillende virtual reality lespakketten aangeboden, waaronder pakketten over het achterhuis van Anne Frank. Dit is echter nog geen onderdeel van het standaard curriculum.