GameHive biedt jongeren (nieuwe) kansen via gaming

- David Van Waeyenberghe

GameHive, een baanbrekend initiatief vanuit eduCentrum vzw in samenwerking met diverse partners, heeft als doel sociaal kwetsbare jongeren tussen 16 en 30 jaar te ondersteunen door hun digitale vaardigheden te verbeteren. Het project, gesteund door het Digital Belgium Skills Fund, biedt een unieke leeromgeving in Gent waar jongeren kunnen kennismaken met IT, innovatie en talentontwikkeling door middel van games.

GameHive richt zich op het aanleren van digitale competenties die essentieel zijn voor knelpuntberoepen. De (jonge) deelnemers worden op een speelse wijze gemotiveerd en krijgen hands-on ervaring met digitale tools, waardoor hun kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk worden vergroot, aldus een persbericht van GameHive.

Diverse Educatieve Trajecten 

Het project biedt vier trajecten aan: het bouwen van digitale escape rooms, gameontwikkeling met behulp van eenvoudige programmeertalen zoals Python, design van digitale personages en omgevingen, en het creëren van een virtuele 3D-tour. Deze trajecten maken gebruik van moderne technologieën zoals Meta Quest 3-brillen, 3D-printers en lasercutters.

Na de eerste sessies, die lopen tot november, streeft GameHive ernaar om het concept verder uit te breiden en toegankelijk te maken voor een breder publiek, waaronder scholen en lokale jeugdwerkplekken. Partners zoals Nintendo en Xbox leveren hardware en expertise, terwijl GameChangers en Impact Connecting hun netwerken en advies delen.

Meer informatie: lander@educentrum.be of de website van GameHive. De initiatiefnemers hopen dat GameHive als het ware een nieuwe hotspot wordt waar jongeren hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen in een unieke combinatie van digitale en praktische tools