Data-Date 28 februari: online debat over ChatGPT in de klas

- David Van Waeyenberghe

De debatreeks Data-Date trekt op dinsdag 28 februari de kaart van ChatGPT. De taalrobot is een blijver, maar is dat ook zo in de klas? Tal van ervaringsdeskundigen gaan met elkaar in debat tijdens de gratis online date.

Taalmodellen zoals GPT-3 en AI-gedreven chatrobots zoals ChatGPT hebben sinds eind vorig jaar stormenderhand de wereld veroverd. Vanzelfsprekend ontsnapt ook de schoolomgeving niet aan de vernieuwende technologie. Met een paar gerichte vragen kan de chatrobot jou een prima voorzet geven voor een schrijfoefening en zelfs examens hoeven geen probleem te zijn. De Data-Date belicht de technologie en bekijkt wat kan en niet kan.

Kans of gevaar voor het onderwijs

Moeten leerlingen binnenkort zelf geen tekst meer schrijven? Het is een logische vraag en eerste reactie op de ‘slimme’ chatbot die ChatGPT is. Op elke vraag lijkt de chatbot een antwoord te kunnen geven. Of dat antwoord inhoudelijk juist is, dat is een andere discussie. Bovendien durft een taalmodel ook wel eens de bal lelijk verkeerd slaan. Hoe dan ook, ChatGPT zorgde de voorbije maanden voor flink wat onrust, niet in het minst in het onderwijs. De Data-Date bespreekt de technologie en wat die voor het onderwijs betekent.

Hoe kunnen we een toekomst met ChatGPT op een educatieve manier vormgeven? Welke strategieën kunnen leerkrachten hanteren? Het zijn enkele vragen waar de panelleden een antwoord op willen vinden. Want ook voor de organisatoren van de date is het duidelijk dat ChatGPT en alle aanverwante AI-tools zoals beeldgeneratoren, maar ook muziekgeneratoren niet meer zullen verdwijnen. “We kunnen dus maar beter goed nadenken over de voorwaardien die we willen hanteren om de technologie op een verrijkende manier te kunnen inzetten”, klinkt het bij het Kenniscentrum Data & Maatschappij.

lees ook

Omgaan met chatrobots: onderwijskoepels geven richtlijnen aan leerkrachten

Debatteren is samenwerken

Het Data-Date debat is een organisatie van het Kenniscentrum in samenwerking met VAIA, het Kenniscentrum Digisprong, Kulak en Eeckhout Academy. Rond de tafel nemen verschillende experten plaats. Eén van hen is Robbe Wulgaert. De leerkracht Informatiewetenschappen aan het Sint-Lievenscollege werkt al jaren met nieuwe technologieën en heeft in het hele ChatGPT-verhaal een uitgesproken mening om AI nuchter te omarmen.

Verder nemen Deevid De Meyer (AI-ingenieur en oprichter van Brainjar), Gabriël Leka (scholier en lid van de Vlaamse scholierenkoepel), Tim Van de Cruys (hoofddocent computertaalkunde KU Leven) en Dirk Decock (Leerkracht Atheneum Hoboken) deel aan het panelgesprek. De moderatie is in handen van Rob Heyman, coördinator van het Kenniscentrum Data & Maatschappij.

Data-Date vindt plaats op dinsdag 28 februari vanaf 16u30. Inschrijven is gratis en kan via deze weg.