Augmented reality en motivatie: een gouden combinatie

- Ilene Langen

Augmented reality baant zich een weg naar het klaslokaal. Welke impact dat heeft op de motivatie van leerlingen, leggen we hier kort voor je uit.

De jongeren van tegenwoordig groeien op in een digitaal tijdperk. Ze kennen geen wereld meer zonder internet, smartphones of tablets en al de mogelijkheden die het ons verschaft. Scholen dienen daarom vinger aan de pols te houden op het vlak van ICT, en dus ook augmented reality (AR).

Motivatie is key

Omdat kinderen – onder meer dankzij de digitalisering – zoveel prikkels ervaren, is het soms moeilijk om betrokken te zijn. Leerkrachten worstelen de dag van vandaag dan ook met het op peil houden van de motivatie van hun leerlingen.

Technologie kan hier een grote rol in spelen, en met name augmented reality. AR en VR nemen dan ook voorzichtig hun plek in in het onderwijs. Leerlingen kunnen op deze manier spelenderwijs leren, maar ook terdege voorbereid worden op hun professionele carrière.

lees ook

Is virtual reality de toekomst van het onderwijs?

Toffe toepassingen

Enkele apps waarmee je aan de slag kan in de klas zijn Sandbox AR, Quiver en Merge Explorer. Sandbox AR is een gratis toepassing waarmee je leerlingen virtuele omgevingen kunnen bouwen, denk bijvoorbeeld aan het maanlandschap of de onderwaterwereld.

Met Quiver kan je kleurplaten tot leven brengen. Denk bijvoorbeeld aan het inkleuren van de wereldkaart en de toepassing zo integreren in de lessen wereldoriëntatie. Merge Explorer combineert STEM en AR zodat leerlingen kunnen leren over planten, maar ook over het menselijk lichaam.

Wil je specifiek inzoomen op het menselijk lichaam? Dan kan je ook kiezen voor apps als Anatomy Learning en Insight Heart. Tot slot kan je je leerlingen nog boeien met een les over de ruimte en ons zonnestelsel dankzij Space 4D+.

lees ook

Het metaversum en het onderwijs: een goede combinatie of niet?