Online beeldenbank Het Archief voor Onderwijs grondig vernieuwd

- Cédric Van Loon - 3 min

De vernieuwde website biedt lesgevers een betere ervaring om geluids- en beeldfragmenten te vinden op maat van eindtermen en leerplandoelen. In het secundair onderwijs kan je zelfs kijk- en luisteropdrachten maken voor leerlingen thuis en in de klas. Registratie is nog steeds gratis.

Jongeren worden vandaag elk moment van de dag getriggerd door foto’s en video’s via Instagram, Snapchat, TikTok, YouTube en consoorten. Als leerkracht kan je mediabestanden eenvoudig in lesmateriaal verwerken dankzij Het Archief voor Onderwijs om interactie met de leerling te zoeken.

In deze databank kan je op zoek naar actueel audiovisueel materiaal op maat van de klas en geselecteerd door vakleerkrachten. De links naar alle media verdwijnen niet en bevatten geen reclame. Alles is geselecteerd op basis van eindtermen en leerplandoeleinden. Voor het eerst bevat de beeldenbank ook kijk- en luisteropdrachten voor het secundair onderwijs.

Audiovisueel materiaal

Het audiovisueel materiaal komt onder andere van Vlaamse en regionale televisieomroepen waaronder VRT, VTM en AVS. Daarnaast zijn er diverse cultuur- en erfgoedinstellingen die hun aanbod beschikbaar stellen.

De zoekmodule bevat allerlei filteropties om handig per vak en onderwijsniveau te zoeken. Je kan zoeken op onderwerp of trefwoord, aangevuld met filters zoals uitzenddatum en duur. Fragmenten kan je knippen op maat om je eigen collectie aan te leggen.

Om Het Archief voor Onderwijs te kunnen gebruiken, moet je een leerkracht of docent zijn in een Vlaamse erkende onderwijsinstelling met een actief stamboeknummer of in het bezit zijn van een lerarenkaart. Registreren voor Het Archief voor Onderwijs kan je hier doen. Docenten zonder lerarenkaartnummer kunnen een mail sturen naar vragen@onderwijs.hetarchief.be. Studenten in een Vlaamse lerarenopleiding kunnen hier hun account aanvragen. Leerlingen in een Vlaamse erkende secundaire school kunnen toegang krijgen via de school.

Tip: ICT- en social media beleid in het onderwijs in 2019